Keski-kirjastojen Lukemalla lentoon–lukudiplomi lasten lukemaan innostamisen välineenä
Salo, Essi (2018)
Salo, Essi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319731
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä Keski-Suomen alueen kirjastokimpan eli Keski-kirjastojen Lukemalla lentoon -lukudiplomiin ja selvittää, palveleeko se tar-koitustaan lasten lukemaan innostamisen menetelmänä. Tutkimuksen osana to-teutettiin verkossa Google-työkalulla tehty kysely, johon sisältyi niin monivalintaky-symyksiä kuin avoimiakin kysymyksiä. Yksi osa tutkimuksen toteutusta oli myös sähköpostitse tehty haastattelu, jolla pyrittiin selvittämään Lukemalla lentoon -lukudiplomin taustoja, luomisprosessia sekä tekijöitä lukudiplomin takana.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, mutta verkkokyselyssä olleiden avointen kysymysten sekä lukudiplomin luomisprosessia kartoittavan sähköpostihaastattelun vuoksi siihen sisältyi myös hieman kvalitatiivi-seen tutkimukseen kuuluvia piirteitä. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 81 eri luok-ka-asteiden opettajaa.
Kyselytutkimukseen sisältyi Lukemalla lentoon -lukudiplomia koskevien kysymys-ten ohella muutama kysymys myös yleisesti lasten lukemaan innostamisesta sekä esimerkiksi kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi muun muassa se, että vain hieman yli puolet kyselyyn vastanneista luokan-opettajista tunsi entuudestaan Keski-kirjastojen Lukemalla lentoon -lukudiplomin. Tulosten perusteella vastaajat toivoivat kouluihin myös lisää kirjavinkkauksia ja kirjastoammattilaisten vierailuja sekä vaihtoehtoisia keinoja suorittaa lukudiplomia, esimerkiksi pelillistämisen kautta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, mutta verkkokyselyssä olleiden avointen kysymysten sekä lukudiplomin luomisprosessia kartoittavan sähköpostihaastattelun vuoksi siihen sisältyi myös hieman kvalitatiivi-seen tutkimukseen kuuluvia piirteitä. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 81 eri luok-ka-asteiden opettajaa.
Kyselytutkimukseen sisältyi Lukemalla lentoon -lukudiplomia koskevien kysymys-ten ohella muutama kysymys myös yleisesti lasten lukemaan innostamisesta sekä esimerkiksi kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi muun muassa se, että vain hieman yli puolet kyselyyn vastanneista luokan-opettajista tunsi entuudestaan Keski-kirjastojen Lukemalla lentoon -lukudiplomin. Tulosten perusteella vastaajat toivoivat kouluihin myös lisää kirjavinkkauksia ja kirjastoammattilaisten vierailuja sekä vaihtoehtoisia keinoja suorittaa lukudiplomia, esimerkiksi pelillistämisen kautta.