Soiton iloa : Neiti Rauha Pandan trumpettiseikkailu
Nyberg, Lotte (2018)
Nyberg, Lotte
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119403
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esiteltiin tietoa leikki-ikäisten lasten motorisesta ja emotionaalisesta kehityksestä, sekä tarkasteltiin musiikin vaikutusta aivoihin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös tarinan käyttöä opetuksessa ja motivaatiota, vuorovaikusta ja luovuutta lasten musiikkiopinnoissa, sekä selvitettiin asiantuntijahaastattelulla, millainen olisi hyvä pedagoginen lähtökohta leikki-ikäisten säveltämisen ohjaukselle. Lisäksi tutustuttiin erilaisiin pedagogisiin lähestymistapoihin kuten ongelmakeskeiseen oppimiseen ja lapsilähtöiseen opetukseen. Nämä tieteelliset, teoreettiset ja pedagogiset aiheet vaikuttivat siihen sisältöön ja muotoon, joka tekemässäni Neiti Rauha Pandan Trumpettiseikkailu -oppikirjassa on.
Tässä laadullisessa toimintatutkimuksessa pohdittiin trumpetinsoiton opetuksen muuttuvaa traditiota ja arvomaailmaa, ja sitä miten opetushallituksen vuoden 2017 taiteen laajan oppimäärän opetuksen perusteet uudistivat musiikinopetuksen käytänteitä ja oppilaan ja opettajan rooleja ja vastuualueita.
Lisäksi opinnäytetyössä esiteltiin esimerkein Neiti Rauha Pandan trumpettiseikkailu -oppikirjan tarinoita, sävellyksiä ja harjoituksia ja pohdittiin niiden opetuksellista rakentumista ja moniaistisen oppimisen luonnetta niissä. Oppikirjan pedagogisia lähtökohtia olivat elämyksekkyys, taiteidenvälisyys, lapsen motoriikan kehittäminen, lapsen luovuuden tukeminen ja kokonaisvaltainen pedagogiikka, joka pyrkii säilyttämään opetuksessa lapsen kokemusmaailmalle läheisiä elementtejä, kuten sadut, kokeilunhalu, leikki ja luovuus. Opinnäytetyössä pohdittiin ja esiteltiin tämän oppikirjan oppimateriaalin tavoitetta; tuottaa soiton iloa ja välitöntä oppimisesta nauttimista.
Tässä laadullisessa toimintatutkimuksessa pohdittiin trumpetinsoiton opetuksen muuttuvaa traditiota ja arvomaailmaa, ja sitä miten opetushallituksen vuoden 2017 taiteen laajan oppimäärän opetuksen perusteet uudistivat musiikinopetuksen käytänteitä ja oppilaan ja opettajan rooleja ja vastuualueita.
Lisäksi opinnäytetyössä esiteltiin esimerkein Neiti Rauha Pandan trumpettiseikkailu -oppikirjan tarinoita, sävellyksiä ja harjoituksia ja pohdittiin niiden opetuksellista rakentumista ja moniaistisen oppimisen luonnetta niissä. Oppikirjan pedagogisia lähtökohtia olivat elämyksekkyys, taiteidenvälisyys, lapsen motoriikan kehittäminen, lapsen luovuuden tukeminen ja kokonaisvaltainen pedagogiikka, joka pyrkii säilyttämään opetuksessa lapsen kokemusmaailmalle läheisiä elementtejä, kuten sadut, kokeilunhalu, leikki ja luovuus. Opinnäytetyössä pohdittiin ja esiteltiin tämän oppikirjan oppimateriaalin tavoitetta; tuottaa soiton iloa ja välitöntä oppimisesta nauttimista.