Näytä suppeat kuvailutiedot

"Ei ny niin kiirettä tartte pitää" : Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia hoitajien ajankäytöstä

Rustari, Niina; Sikala, Mari (2018)

dc.contributor.authorRustari, Niina
dc.contributor.authorSikala, Mari
dc.date.accessioned2018-12-04T10:19:08Z
dc.date.available2018-12-04T10:19:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018120119407
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/156337
dc.description.abstractOpinnäytetyössä tarkasteltiin kotihoidon asiakkaiden kokemuksia hoitajien ajankäytöstä yhden pirkanmaalaisen kunnan kotihoidossa. Kotihoidon tarkoituksena on tukea asiakkaan kotona pärjäämistä ja mahdollistaa kotona asuminen mahdollisimman pitkään, joten ajankäytön tutkiminen kotihoidossa on tärkeää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon asiakkaiden kokemuksia ja ajatuksia hoitajien ajankäytöstä, ajan riittävyydestä ja sen tehokkuudesta. Tavoitteena oli tuoda esiin asiakkaiden mielipiteitä hoidon laadusta ja oikea-aikaisuudesta, sekä toiveista ajankäyttöön liittyen. Tavoitteena oli lisäksi selvittää kehittämisen tarpeet sekä saada vahvistusta hyviksi havaittuihin palveluihin. Työn avulla työelämätaho toivoi saavansa tietoa asiakkaan kokemuksista hoidon laadusta suhteessa ajan käyttöön, sekä sen myötä tärkeää tietoa tulevaisuuden kotihoidon kehittämistä varten. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla ja tulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kuudelle kotihoidon asiakkaalle ja ne tehtiin heidän omissa asuinympäristöissään. Tulosten laadun varmistamiseksi muistisairaat suljettiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan kotihoidon asiakkaat arvostavat hoitajien ajankäytössä hoitajan ammattitaitoa, työkokemusta, joustavuutta sekä heidän tuomaansa turvallisuuden tunnetta. Asiakkaan näkökulmasta kotihoidon ajankäyttöön vaikuttivat monet seikat, kuten hoitajien kiire, erilaisuus hoitajien ominaisuuksissa ja toimintatavoissa, sekä muiden asiakkaiden vaikutus hoitajalla käytettävissä olevaan aikaan. Ajankäyttö kotihoidossa olikin haastateltavien mielestä monitahoinen seikka ja haastatteluista löytyi niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia ajankäytöstä. Kotihoidon ajankäytön kehittämishaasteena on asiakkaan ja hoitajan välinen kommunikointi. Myös palvelujen täsmällisyys, sekä tiedonkulku vaikuttavat asiakkaan kokemukseen hoitajan ajankäytöstä, joten näiden kehittäminen on tärkeää. Hoitajien vaihtuvuuden vähentäminen on myös yksi työssä esille tullut kehitettävä alue. Jatkotutkimuksena voisi syventyä asiakkaan vaikutusmahdollisuuksien kehittämiseen, sekä tutkia asiakkaan näkemystä itsestään ja tarpeistaan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaana, sekä niiden tärkeyttä suhteessa toisiin potilaisiin ja asiakkaisiin.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to survey the experiences about nurses’ use of time from the viewpoint of home care customers. Particularly, sufficiency of time and efficiency were in focus. The aim of home care is to enable elderly people to live at home, which emphasizes the importance of this study. The study aimed at depicting the experiences of home care customers about the quality of care. Opinions on the timing of the care and wishes regarding the care were included. Moreover, the purpose was to indicate any need for development and to further strengthen the services that have received positive feedback. The results were intended to be used for improving home care in the future. In this study, qualitative methods were used. The data were gathered through interviews with six people and the results were analysed by means of an inductive content analysis. For quality reasons, customers suffering from memory disorders were excluded. According to the results, a home care customer values professionalism, experience, flexibility and the feeling of safety. Factors affecting the care were hurry, individual differences of nurses, and other customers. In consequence, the use of time in home care is a complex matter, resulting in both positive and negative experiences. In conclusion, nursecustomer communication should be addressed. Additionally, improving punctuality and communication is important, and there should be fewer changes of nurses. A future study could be conducted on the means enhancing a customer’s ways to affect things, the care received. Another area of interest could be the customers´ self-image, and the customers´ needs in relation to other customers of home care services.en
dc.language.isofin
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.title"Ei ny niin kiirettä tartte pitää" : Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia hoitajien ajankäytöstäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/177
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaasiakkaat
dc.subject.ysakotihoito
dc.subject.ysakiire
dc.subject.ysaajankäyttö
dc.subject.ysalaatu
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.specializationsisätautikirurginen
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|
dc.subject.disciplineDegree Programme in Nursing


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot