Projektiosaamisen koulutuksen kehittäminen toisen asteen oppilaitoksissa
Vuorinen, Mika (2018)
Vuorinen, Mika
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419921
Tiivistelmä
Suomessa tehdään merkittäviä muutoksia koulutukseen ja opiskeluun liittyen. Ammatillisen koulutuksen uudistaminen, Ammatillisen koulutuksen reformi, on yksi istuvan hallituksen kärkihankkeista. Lukiolakia ollaan muuttamassa. Korkeakoulujen pääsyvaatimuksia ollaan uusimassa siirtymäajalla 2018…2020. Nämä uudistukset eivät voi olla näkymättä toisen asteen opintojen sisällössä, oppilaiden opintojen fokusoitumisessa kuin myös oppilaitosten painotuksissa opintoihin liittyen. Tässä tilanteessa olisi mahdollisuus myös tehostaa ja parantaa projektiosaamisen koulutusta toisen asteen oppilaitoksissa, joissa luodaan pohjaa laajasti niin jatko-opintoja kuin työelämää ajateltaessa.
Nykyinen toisen asteen koulutus pitää usein sisällään projekteja ja projektinomaisia kursseja ja oppilastöitä, mutta niiden toteutus projektoinnin näkökulmasta on usein hyvin vajavaista. Opetus on hyvin koulu- tai opettajakohtaista ja harvoin, jos koskaan, perustuu mihinkään yleisesti tunnettuun projektinhallinnan malliin. Toiselle asteelle suunnattuja projektiosaamisen oppikirjoja ei ole. Käytännössä projektityöhön liittyvää projektiosaamisen formaalia oppimista ei siis tapahdu ja tämä on jatko-opintoja ja työelämää ajatellen suuri puute. Tätä päätelmää tukee tässä opinnäytetyössä tehty kysely, joka tehtiin niin toisen kuin kolmannen asteen oppilaitosten projektiosaamista opettavien tai projekteja ohjaavien opettajien keskuudessa. Työn johtopäätöksenä on, että projektiosaamista tulisi opettaa toisella asteella tehokkaammin joko itsenäisenä oppiaineena tai osana muuta koulutusta.
Tämän työn keskeinen tavoite oli määrittää missä laajuudessa ja miten fokusoiden toisen asteen opiskelijoille tulisi projektiosaamista kouluttaa. Ohjaavina elementteinä toimivat olemassa olevat projektinhallintamallit ja niihin liittyvät käsitteet sekä työn yhteydessä tehty kyselytutkimus, jossa pyrittiin löytämään näkemys siitä, mitkä ovat keskeiset sisällöt, joita toisen asteen opiskelijan tulee projektiosaamisesta hallita valmistuessaan. Kysely myös vahvisti näkemystä siitä, että projektiosaamista on helpoin ja paras tapa oppia projektioppimisen eli tekemisen kautta.
Geneerisen projektinhallintamenetelmän mallin oppiminen on mahdollista saavuttaa toisen asteen opinnoissa. Tämän työn tavoite oli tuottaa perusteet, miten ja millaisella projektiosaamisen sisällöllisellä kokonaisuudella tuo lopputulos saavutetaan. Projektiosaamisen toteuttaminen itsenäisenä oppiaineena olisi kenties tehokkain keino, mutta toteuttaminen myös muiden oppiaineiden projektien tukena mahdollistaa hyvinkin saman lopputuloksen oppimisen näkökulmasta. Työssä on pyritty määrittelemään ne projektityöhön liittyvät keskeiset elementit, jotka opiskelijoiden tulisi hallita toisen asteen opintojen jälkeen.
Nykyinen toisen asteen koulutus pitää usein sisällään projekteja ja projektinomaisia kursseja ja oppilastöitä, mutta niiden toteutus projektoinnin näkökulmasta on usein hyvin vajavaista. Opetus on hyvin koulu- tai opettajakohtaista ja harvoin, jos koskaan, perustuu mihinkään yleisesti tunnettuun projektinhallinnan malliin. Toiselle asteelle suunnattuja projektiosaamisen oppikirjoja ei ole. Käytännössä projektityöhön liittyvää projektiosaamisen formaalia oppimista ei siis tapahdu ja tämä on jatko-opintoja ja työelämää ajatellen suuri puute. Tätä päätelmää tukee tässä opinnäytetyössä tehty kysely, joka tehtiin niin toisen kuin kolmannen asteen oppilaitosten projektiosaamista opettavien tai projekteja ohjaavien opettajien keskuudessa. Työn johtopäätöksenä on, että projektiosaamista tulisi opettaa toisella asteella tehokkaammin joko itsenäisenä oppiaineena tai osana muuta koulutusta.
Tämän työn keskeinen tavoite oli määrittää missä laajuudessa ja miten fokusoiden toisen asteen opiskelijoille tulisi projektiosaamista kouluttaa. Ohjaavina elementteinä toimivat olemassa olevat projektinhallintamallit ja niihin liittyvät käsitteet sekä työn yhteydessä tehty kyselytutkimus, jossa pyrittiin löytämään näkemys siitä, mitkä ovat keskeiset sisällöt, joita toisen asteen opiskelijan tulee projektiosaamisesta hallita valmistuessaan. Kysely myös vahvisti näkemystä siitä, että projektiosaamista on helpoin ja paras tapa oppia projektioppimisen eli tekemisen kautta.
Geneerisen projektinhallintamenetelmän mallin oppiminen on mahdollista saavuttaa toisen asteen opinnoissa. Tämän työn tavoite oli tuottaa perusteet, miten ja millaisella projektiosaamisen sisällöllisellä kokonaisuudella tuo lopputulos saavutetaan. Projektiosaamisen toteuttaminen itsenäisenä oppiaineena olisi kenties tehokkain keino, mutta toteuttaminen myös muiden oppiaineiden projektien tukena mahdollistaa hyvinkin saman lopputuloksen oppimisen näkökulmasta. Työssä on pyritty määrittelemään ne projektityöhön liittyvät keskeiset elementit, jotka opiskelijoiden tulisi hallita toisen asteen opintojen jälkeen.