Ravintola Periscopen Lounge-baarin tunnettavuuden lisääminen ja markkinointi : elokuva- ja cocktaililta
Tuppurainen, Juho (2018)
Tuppurainen, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319554
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli lisätä Ravintola Periscopen Lounge-baarin ja cocktailtarjonnan tunnettavuutta sekä markkinoida niitä, ja sitä kautta lisätä erityisesti arkipäivinä tapahtuvaa myyntiä. Opinnäytetyö käsittelee aihetta tapahtumaprojektin kautta. Projekti oli cocktailpainotteinen elokuvailta Lounge-baarissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointia, painottuen internetin ja sosiaalisen median kautta tehtävään markkinointiin, alkoholilakiin ja alkoholin markkinointiin. Teoriaosuudessa käsitellään myös hieman tapahtumajärjestämistä.
Tapahtuman markkinoinnin suunnittelun apuna käytettiin opinnäytetyön teoriaosuutta ja Facebookin yrityssivuilta saatuja tietoja ja mittareita ravintolan aikaisempien julkaisujen ja koko Facebook-sivujen tykkääjistä ja seuraajista.
Opinnäytetyössä käsiteltävän tapahtuman onnistumista tutkittiin ja seurattiin erilaisten mittaristojen avulla. Mittaristoihin kuului Facebook-markkinoinnin kattavuus, sen tuomat sitoutumiset tapahtumaan, sekä itse tapahtumaan osallistuvien ihmisten määrä, ja tapahtuman tuoma myynti verrattuna muiden päivien myyntiin. Opinnäyteyössä ei saanut mainita Periscopen tarkkoja myyntilukuja, eikä muutakaan salassa pidettävää tietoa, joten myynneistä ja niiden muutoksista kerrottiin prosenttilukuina.
Elokuvailta herätti paljon kiinnostusta sosiaalisessa mediassa, sen markkinointiviestit toivat tapahtumalle 11 tuhatta näyttöä ja 259 sitoutumista tapahtumaan. Itse tapahtumana tuli paikalle n. 40 henkeä ja myynti kasvoi lähes 1,5 kertaisesti. Cocktailien menekki kasvoi kuusinkertaisesti.
Tapahtuma oli onnistunut ja siitä saatiin paljon hyvää palautetta. Markkinoinnin ansiosta Lounge-baarin ja cocktailtarjonnan tunnettavuus parani ja myynti kasvoi. Tapahtuma toistettiin vain kerran, aikaresurssien puutteen vuoksi, mutta jos tapahtumaa olisi ollut mahdollista toistaa useammin, tuloksista olisi saatu tarkempia ja olisi voitu tutkia markkinoinnin kumulatiivista vaikutusta paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointia, painottuen internetin ja sosiaalisen median kautta tehtävään markkinointiin, alkoholilakiin ja alkoholin markkinointiin. Teoriaosuudessa käsitellään myös hieman tapahtumajärjestämistä.
Tapahtuman markkinoinnin suunnittelun apuna käytettiin opinnäytetyön teoriaosuutta ja Facebookin yrityssivuilta saatuja tietoja ja mittareita ravintolan aikaisempien julkaisujen ja koko Facebook-sivujen tykkääjistä ja seuraajista.
Opinnäytetyössä käsiteltävän tapahtuman onnistumista tutkittiin ja seurattiin erilaisten mittaristojen avulla. Mittaristoihin kuului Facebook-markkinoinnin kattavuus, sen tuomat sitoutumiset tapahtumaan, sekä itse tapahtumaan osallistuvien ihmisten määrä, ja tapahtuman tuoma myynti verrattuna muiden päivien myyntiin. Opinnäyteyössä ei saanut mainita Periscopen tarkkoja myyntilukuja, eikä muutakaan salassa pidettävää tietoa, joten myynneistä ja niiden muutoksista kerrottiin prosenttilukuina.
Elokuvailta herätti paljon kiinnostusta sosiaalisessa mediassa, sen markkinointiviestit toivat tapahtumalle 11 tuhatta näyttöä ja 259 sitoutumista tapahtumaan. Itse tapahtumana tuli paikalle n. 40 henkeä ja myynti kasvoi lähes 1,5 kertaisesti. Cocktailien menekki kasvoi kuusinkertaisesti.
Tapahtuma oli onnistunut ja siitä saatiin paljon hyvää palautetta. Markkinoinnin ansiosta Lounge-baarin ja cocktailtarjonnan tunnettavuus parani ja myynti kasvoi. Tapahtuma toistettiin vain kerran, aikaresurssien puutteen vuoksi, mutta jos tapahtumaa olisi ollut mahdollista toistaa useammin, tuloksista olisi saatu tarkempia ja olisi voitu tutkia markkinoinnin kumulatiivista vaikutusta paremmin.