Kirjastojen ja päiväkotien yhteistyö ja sen kehittäminen Seinäjoen alueella
Vähäsalo, Veera (2018)
Vähäsalo, Veera
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoen alueen kirjastojen ja päiväkotien yhteistyön nykytilanne sekä sen kehittämistarpeet ja -toiveet. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla.
Haastattelut toteutettiin elo- ja syyskuussa 2018, Seinäjoella, Nurmossa, Peräseinäjoella ja Ylistarossa. Haastatteluun osallistui jokaiselta alueelta yksi kirjasto ja yksi päiväkoti. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, joista neljä edustivat päiväkoteja ja viisi kirjastoja.
Yhteistyön nykytilanteeseen ja yhteistyömuotoihin oltiin sekä kirjastojen että päiväkotien puolella tyytyväisiä. Kirjastojen ja päiväkotien yhteistyö koettiin tärkeäksi ja koettiin, että sitä on aina ollut riittävästi. Palvelut koettiin monipuoliseksi ja toiminta säännölliseksi. Haastateltujen mukaan eniten yhteistyötä helpotti yhteistyökumppanin tuttuus ja toisen organisaation sijainti. Yhteistyön päätarkoitukseksi nähtiin se, että sen avulla lapset tutustutetaan kirjastoon, sen käyttöön, palveluihin ja kirjallisuuteen. Kyseistä tutustuttamista pidettiin tärkeänä, sillä lukutaidon heikentymisestä on oltu huolissaan.
Kehittämistarpeet ja -toiveet vaihtelivat ja erosivat toisistaan, eikä yhtä selkeää ja samaa kehittämistarvetta kummaltakaan puolelta löytynyt. Jotkut kirjastot esimerkiksi toivoivat parempaa molemminpuolista tiedottamista ja aktiivisempaa palvelujen hyödyntämistä. Jotkut päiväkodit toivoivat esimerkiksi kirjastoauton ja/tai kirjastotyöntekijöiden vierailuja päiväkotiin sekä uusien ideoiden esittämistä ja toteuttamista. Resurssien puute vaikeuttaa yhteistyön kehittämistä, vaikka ideoita ja innostumista siihen löytyikin.
Haastattelut toteutettiin elo- ja syyskuussa 2018, Seinäjoella, Nurmossa, Peräseinäjoella ja Ylistarossa. Haastatteluun osallistui jokaiselta alueelta yksi kirjasto ja yksi päiväkoti. Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, joista neljä edustivat päiväkoteja ja viisi kirjastoja.
Yhteistyön nykytilanteeseen ja yhteistyömuotoihin oltiin sekä kirjastojen että päiväkotien puolella tyytyväisiä. Kirjastojen ja päiväkotien yhteistyö koettiin tärkeäksi ja koettiin, että sitä on aina ollut riittävästi. Palvelut koettiin monipuoliseksi ja toiminta säännölliseksi. Haastateltujen mukaan eniten yhteistyötä helpotti yhteistyökumppanin tuttuus ja toisen organisaation sijainti. Yhteistyön päätarkoitukseksi nähtiin se, että sen avulla lapset tutustutetaan kirjastoon, sen käyttöön, palveluihin ja kirjallisuuteen. Kyseistä tutustuttamista pidettiin tärkeänä, sillä lukutaidon heikentymisestä on oltu huolissaan.
Kehittämistarpeet ja -toiveet vaihtelivat ja erosivat toisistaan, eikä yhtä selkeää ja samaa kehittämistarvetta kummaltakaan puolelta löytynyt. Jotkut kirjastot esimerkiksi toivoivat parempaa molemminpuolista tiedottamista ja aktiivisempaa palvelujen hyödyntämistä. Jotkut päiväkodit toivoivat esimerkiksi kirjastoauton ja/tai kirjastotyöntekijöiden vierailuja päiväkotiin sekä uusien ideoiden esittämistä ja toteuttamista. Resurssien puute vaikeuttaa yhteistyön kehittämistä, vaikka ideoita ja innostumista siihen löytyikin.