Neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten ja heidän perheidensä osallisuus varhaiskasvatuksen palveluiden suunnittelussa : Vanhempien kokemuksia osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Huhtala, Emmi; Ruuska, Vilma (2018)
Huhtala, Emmi
Ruuska, Vilma
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on saatu Lapsi – ja perhepalveluiden muutosohjelmalta eli LAPE-hankkeelta, jonka tavoitteena on uudistaa palveluita lapsi – ja perhelähtöisemmäksi. Hankkeen avulla halutaan tuoda painopiste varhaiseen tukeen sekä ehkäiseviin palveluihin ja vahvistaa peruspalveluita.
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten vanhemmat ovat itse kokeneet osallisuuden ja miten heidän lapsensa osallisuus on näyttäytynyt päiväkodin palveluita suunniteltaessa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lapsien vanhempia. Opinnäytetyö tuottaa käytännönläheistä tietoa vanhempien osallisuudesta sekä heidän arviostaan lastensa osallisuuden toteutumisesta. Tätä tietoa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa osallisuuden kehittämisessä sekä LAPE hankkeessa.
Hyvä vuorovaikutus henkilökunnan kanssa tukee vanhempien osallisuutta. Se myös edistää vanhempien halukkuutta vaikuttaa päiväkodin arkeen ja suunnitteluun, sekä tukee heidän vanhemmuuttaan. Vertaistukea muilta vanhemmilta kaivattaisiin lisää. Lapsen osallisuutta vahvistaa vanhempien ja henkilökunnan laadukas ja toimiva vuorovaikutus, henkilökunnan asenne lasta kohtaan sekä tieto lapsen diagnoosista. Positiivinen asenne ja suhtautuminen lapseen tukee lapsen positiivisen minäkuvan kehittymistä. Lasten osallisuus näyttäytyi vanhempien mukaan vähäisissä määrin. Uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden vaikutukset osallisuuden suhteen saattavat viedä enemmän aikaa niin, että ne muotoutuvat vasta vähitellen henkilökunnan työkaluksi osaksi päiväkodin arkea.
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten vanhemmat ovat itse kokeneet osallisuuden ja miten heidän lapsensa osallisuus on näyttäytynyt päiväkodin palveluita suunniteltaessa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lapsien vanhempia. Opinnäytetyö tuottaa käytännönläheistä tietoa vanhempien osallisuudesta sekä heidän arviostaan lastensa osallisuuden toteutumisesta. Tätä tietoa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa osallisuuden kehittämisessä sekä LAPE hankkeessa.
Hyvä vuorovaikutus henkilökunnan kanssa tukee vanhempien osallisuutta. Se myös edistää vanhempien halukkuutta vaikuttaa päiväkodin arkeen ja suunnitteluun, sekä tukee heidän vanhemmuuttaan. Vertaistukea muilta vanhemmilta kaivattaisiin lisää. Lapsen osallisuutta vahvistaa vanhempien ja henkilökunnan laadukas ja toimiva vuorovaikutus, henkilökunnan asenne lasta kohtaan sekä tieto lapsen diagnoosista. Positiivinen asenne ja suhtautuminen lapseen tukee lapsen positiivisen minäkuvan kehittymistä. Lasten osallisuus näyttäytyi vanhempien mukaan vähäisissä määrin. Uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden vaikutukset osallisuuden suhteen saattavat viedä enemmän aikaa niin, että ne muotoutuvat vasta vähitellen henkilökunnan työkaluksi osaksi päiväkodin arkea.