Ansiotyötätekevien ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi : Case: Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat
Lakanen, Arimo (2018)
Lakanen, Arimo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019242
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijoiden hyvinvointia. Erityisesti tutkimuksen kohteena olivat ansiotyötätekevät opiskelijat ja se, kuinka he yhdistävät opinnot ansiotyöhön. Tutkimuskysymysten avulla lähdettiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijoiden kohdalla työhyvinvointiin, miten hyvin opiskelijoilla riittää voimavarat opintoihin yhtä aikaa ansiotyön kanssa ja miten ansiotyötä tekevät opiskelijat vertautuvat ei ansiotyössä käyviin opiskelijoihin hyvinvoinnin suhteen.
Teoreettinen viitekehys painottuu voimakkaasti työhyvinvoinnin teorioihin, joista on paljon aiempaa tutkimustietoa. Myös osittain tästä syystä tutkimusotteeksi valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistoa kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin Webropolilla. Anonyymisti toteutettu kysely jaettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköpostiin nettilinkin kautta. Kyselyn ajankohta oli 29.5.–11.6.2018. Vastauksia kertyi yhteensä 181. Tämä oli noin 14 % tavoitettavissa olevasta perusjoukosta.
Tuloksissa tuli esille yksilölliset erot ihmisten välillä stressin siedossa ja voimavarojen riittävyydessä. Työssäkäyvien osalta esimiehen vaikutus ja toisaalta vaikuttamismahdollisuudet työhön korostuvat työhyvinvoinnin kokemuksessa. Työn vaikutus opintoihin näkyi käytetyssä ajassa ja tyytyväisyydessä omaan koulutyön jälkeen.
Työtyytyväisyys oli pääasiassa hyvällä tasolla, vaikka nykyisen työn jatkuvuus koettiin melko epävarmaksi. Myös vertaisten ja esimiesten toimintaan oltiin kohtuullisen tyytyväisiä.
Teoreettinen viitekehys painottuu voimakkaasti työhyvinvoinnin teorioihin, joista on paljon aiempaa tutkimustietoa. Myös osittain tästä syystä tutkimusotteeksi valikoitui kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineistoa kerättiin kyselyllä, joka toteutettiin Webropolilla. Anonyymisti toteutettu kysely jaettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköpostiin nettilinkin kautta. Kyselyn ajankohta oli 29.5.–11.6.2018. Vastauksia kertyi yhteensä 181. Tämä oli noin 14 % tavoitettavissa olevasta perusjoukosta.
Tuloksissa tuli esille yksilölliset erot ihmisten välillä stressin siedossa ja voimavarojen riittävyydessä. Työssäkäyvien osalta esimiehen vaikutus ja toisaalta vaikuttamismahdollisuudet työhön korostuvat työhyvinvoinnin kokemuksessa. Työn vaikutus opintoihin näkyi käytetyssä ajassa ja tyytyväisyydessä omaan koulutyön jälkeen.
Työtyytyväisyys oli pääasiassa hyvällä tasolla, vaikka nykyisen työn jatkuvuus koettiin melko epävarmaksi. Myös vertaisten ja esimiesten toimintaan oltiin kohtuullisen tyytyväisiä.