Uuden työntekijän palkkaaminen : Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskus
Isohanni, Taru (2018)
Isohanni, Taru
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskus Oy LKV. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayritykselle, onko yrityksen kannattavaa palkata sihteeriä organisaatioonsa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selkeä vastaus toimeksiantajayritykselle sihteerin tarpeellisuudesta kyseiselle organisaatiolle. Työssä perehdyttiin organisaation rekrytointiin ja rekrytointiprosessiin.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdytään organisaation rekrytointiin, jossa käydään läpi rekrytointitarpeita, työntekijän palkkaamista, palkkaamista uuteen työtehtävään sekä rekrytoinnin tuomia hyötyjä. Toinen osa kertoo rekrytointiprosessin eri vaiheista ja miten prosessin jälkeen toimitaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskukselle. Kyselyssä keskityttiin kysymyksiin, joiden tarkoituksena oli tuoda ilmi työntekijöiden mielipide sihteerin tarpeellisuudesta organisaatiolle. Työssä tehtiin lisäksi teemahaastattelu Pohjolan OP-Kiinteistökeskukselle sekä Kiinteistönvälitysliike X:lle, jonka tarkoituksena oli tuoda esille konkreettisia esimerkkejä sihteerin työn merkityksestä organisaatiossa ja sen tuomista hyödyistä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskuksen kyselyyn vastanneista työntekijöistä on sitä mieltä, että organisaatiossa pitäisi olla sihteeri. Myös teemahaastatteluun vastanneet henkilöt olivat yksimielisesti sitä mieltä, että kiinteistönvälitysliikkeet, joilla on useampi kuin kaksi kiinteistönvälittäjää, tarvitsevat organisaatioonsa sihteerin.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdytään organisaation rekrytointiin, jossa käydään läpi rekrytointitarpeita, työntekijän palkkaamista, palkkaamista uuteen työtehtävään sekä rekrytoinnin tuomia hyötyjä. Toinen osa kertoo rekrytointiprosessin eri vaiheista ja miten prosessin jälkeen toimitaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskukselle. Kyselyssä keskityttiin kysymyksiin, joiden tarkoituksena oli tuoda ilmi työntekijöiden mielipide sihteerin tarpeellisuudesta organisaatiolle. Työssä tehtiin lisäksi teemahaastattelu Pohjolan OP-Kiinteistökeskukselle sekä Kiinteistönvälitysliike X:lle, jonka tarkoituksena oli tuoda esille konkreettisia esimerkkejä sihteerin työn merkityksestä organisaatiossa ja sen tuomista hyödyistä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa Etelä-Pohjanmaan OP-Kiinteistökeskuksen kyselyyn vastanneista työntekijöistä on sitä mieltä, että organisaatiossa pitäisi olla sihteeri. Myös teemahaastatteluun vastanneet henkilöt olivat yksimielisesti sitä mieltä, että kiinteistönvälitysliikkeet, joilla on useampi kuin kaksi kiinteistönvälittäjää, tarvitsevat organisaatioonsa sihteerin.