Sosiaalisen median suunnitelma Huonekalutehdas Laitala oy:lle
Havelin, Sanna (2018)
Havelin, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Huonekalutehdas Laitala Oy:lle sosiaalisen median suunnitelma markkinoinnin tueksi. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä kattavasti sosiaaliseen mediaan, sen tarjoamiin kanaviin sekä niiden käyttötarkoituksiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli analysoida Laitala Oy:n ja sen valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median käytön nykytilaa. Näiden tietojen perusteella Laitala Oy:lle luotiin sosiaalisen median suunnitelma, jonka suunnitteluprosessi eteni teoreettisen viitekehyksen mukaisesti.
Opinnäytetyön toisessa luvussa tutustutaan sosiaaliseen mediaan sekä sen tarjoamiin kanaviin ja niiden käyttötarkoituksiin. Opinnäytetyön kolmas luku sisältää sosiaalisen median suunnitteluprosessin vaihe vaiheelta. Näitä vaiheita ovat yrityksen ja kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilan analysointi, tavoitteiden, kohderyhmän ja budjetin määrittely, kanavien valinta ja käyttöönotto sekä toiminnan seuranta ja mittaaminen.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa luodaan Huonekalutehdas Laitala Oy:lle sosiaalisen median suunnitelma, jonka suunnitteluprosessi noudattaa kolmannessa luvussa esiteltyjä vaiheita. Ennen suunnitelman rakentamista pohditaan yrityksen sekä valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilannetta. Huonekalutehdas Laitala Oy:lle ehdotetaan Facebookin, Instagramin sekä YouTuben käyttöönottoa. Luvussa käsitellään tarkemmin, miten kyseisiä kanavia kannattaisi hyödyntää. Viides luku käsittelee opinnäytetyöntekijän omaa pohdintaa opinnäytetyöprosessiin liittyen.
Opinnäytetyön toisessa luvussa tutustutaan sosiaaliseen mediaan sekä sen tarjoamiin kanaviin ja niiden käyttötarkoituksiin. Opinnäytetyön kolmas luku sisältää sosiaalisen median suunnitteluprosessin vaihe vaiheelta. Näitä vaiheita ovat yrityksen ja kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilan analysointi, tavoitteiden, kohderyhmän ja budjetin määrittely, kanavien valinta ja käyttöönotto sekä toiminnan seuranta ja mittaaminen.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa luodaan Huonekalutehdas Laitala Oy:lle sosiaalisen median suunnitelma, jonka suunnitteluprosessi noudattaa kolmannessa luvussa esiteltyjä vaiheita. Ennen suunnitelman rakentamista pohditaan yrityksen sekä valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilannetta. Huonekalutehdas Laitala Oy:lle ehdotetaan Facebookin, Instagramin sekä YouTuben käyttöönottoa. Luvussa käsitellään tarkemmin, miten kyseisiä kanavia kannattaisi hyödyntää. Viides luku käsittelee opinnäytetyöntekijän omaa pohdintaa opinnäytetyöprosessiin liittyen.