Logistiikan perusteet 2009 opetussuunnitelmaksi : kuljetuspalvelujen osaamisala : linja-autonkuljettaja
Laine, Jussi-Pekka (2010)
Laine, Jussi-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510487
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietämystäni logistiikan perusteista ja siihen liittyvästä näyttötutkintojärjestelmästä ja näyttötutkintoon valmistavasta koulutuksesta. Tietämystäni aion lisätä sidosryhmille, kuten alan yrittäjille ja työvoimaviranomaisille sekä muille kouluttajille ja oppilaitosorganisaatioille.
Toimin aikuiskoulutuksessa ja olen työssäni tekemisessä logistiikan perustutkinnon ja näyttötutkintojärjestelmän kanssa. Koin runsaasti haasteita näyttötutkintojärjestelmän tutkintotilaisuuksien ja näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen rinnakkaiseloon. Mielestäni logistiikka-alan koulutusorganisaatioiden opetussuunnitelmat eivät ole pysyneet ajan tasalla muutoksissa jotka ovat tulleet kuljetusalalle, kuten kuljetusalan perustason ammattipätevyys ja logistiikan perustutkinnon kuljetuspalvelujen jakautuminen kolmeen erilliseen osaamisalan.
Logistiikan perustutkinnosta olen keskittynyt kuljetuspalvelujen koulutusalaan, koska se on työni kannalta olennaista. Kollegani Jukka Tammi keskittyi opinnäytetyössään autonkuljettajan ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajan osaamisaloihin ja minä linja-autonkuljettajan osaamisalaan. Kuljetusalaan kuuluu myös rinnakkaisia opintokokonaisuuksia, jotka sovitimme yhteen. Tämän lisäksi alalle on tullut voimaan EU-direktiivi kuljettajien ammattipätevyydestä, jonka opintokokonaisuudet olen liittänyt opetussuunnitelmaan sellaisessa muodossa kuin EU- direktiivi ne mielestäni vaatii. Tämän työn sisällön avulla kouluttaja pystyy helpommin ottamaan huomioon opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen ja tekemään opiskelijoille henkilökohtaisen opetussuunnitelman, joka on näyttötutkintojärjestelmässä pakollista.
Toimin aikuiskoulutuksessa ja olen työssäni tekemisessä logistiikan perustutkinnon ja näyttötutkintojärjestelmän kanssa. Koin runsaasti haasteita näyttötutkintojärjestelmän tutkintotilaisuuksien ja näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen rinnakkaiseloon. Mielestäni logistiikka-alan koulutusorganisaatioiden opetussuunnitelmat eivät ole pysyneet ajan tasalla muutoksissa jotka ovat tulleet kuljetusalalle, kuten kuljetusalan perustason ammattipätevyys ja logistiikan perustutkinnon kuljetuspalvelujen jakautuminen kolmeen erilliseen osaamisalan.
Logistiikan perustutkinnosta olen keskittynyt kuljetuspalvelujen koulutusalaan, koska se on työni kannalta olennaista. Kollegani Jukka Tammi keskittyi opinnäytetyössään autonkuljettajan ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajan osaamisaloihin ja minä linja-autonkuljettajan osaamisalaan. Kuljetusalaan kuuluu myös rinnakkaisia opintokokonaisuuksia, jotka sovitimme yhteen. Tämän lisäksi alalle on tullut voimaan EU-direktiivi kuljettajien ammattipätevyydestä, jonka opintokokonaisuudet olen liittänyt opetussuunnitelmaan sellaisessa muodossa kuin EU- direktiivi ne mielestäni vaatii. Tämän työn sisällön avulla kouluttaja pystyy helpommin ottamaan huomioon opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen ja tekemään opiskelijoille henkilökohtaisen opetussuunnitelman, joka on näyttötutkintojärjestelmässä pakollista.