Media-alan opiskelijan polku työelämään : suuntaviivoja Mediakeskus Limen opiskelijoiden työssäoppimiseen
Hotakainen, Antti (2018)
Hotakainen, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420092
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Keski-Pohjanmaan ammattiopiston media-alan (Mediakeskus Lime) perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden työssä tapahtuvan oppimisen kehittäminen.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsittelen Suomen ammatillisen koulutuksen ja työssäoppimisen rakennetta, ammatillisen koulutuksen reformia sekä Mediakeskus Limen roolia oppilaitoksena ja media-alan toimijana. Tutkimusosa perustuu Kokkolan alueen media-alan toimijoiden sekä oppilaitoksen edustajan haastatteluihin. Haastatteluissa halusin pureutua työssä tapahtuvan oppimisen ongelmakohtiin ja etsiä mahdollisia kehityskohteita.
Haastatteluista nousseen kokonaiskuvan perusteella työssä tapahtuva oppiminen koetaan tärkeäksi niin yrityksissä kuin oppilaitoksessakin. Työssä tapahtuva oppiminen on tärkeä osa opiskelijan kasvua media-alan ammattilaiseksi, ja yritykset ovat halukkaita tekemään yhteistyötä oppilaitoksen kanssa työssäoppimisprosessien kehittämiseksi.
Mediakeskus Limen toimintamallit saivat pääosin kiitosta ja yhteistyötä kehuttiin tiiviiksi. Kehittämiskohteista nousivat esiin pääasiassa hakuprosessit ja työssäoppimisen aika- ja paikkasidonnaisuus. Yrityksissä koettiin myös, ettei kaikkia synergiaetuja ole vielä hyödynnetty vaikka yhteistyötä on tehty työssäoppimisen ulkopuolellakin.
Oppilaitosten ja elinkeinoelämän välinen yhteistyö tiivistyy entisestään reformin myötä ja uudenlaisten toimintaympäristöjen käyttöönotto on välttämättömyys. Tutkimusosan lopuksi esittelen muutamia malleja, joita hyödyntämällä media-alan työssäoppimista voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsittelen Suomen ammatillisen koulutuksen ja työssäoppimisen rakennetta, ammatillisen koulutuksen reformia sekä Mediakeskus Limen roolia oppilaitoksena ja media-alan toimijana. Tutkimusosa perustuu Kokkolan alueen media-alan toimijoiden sekä oppilaitoksen edustajan haastatteluihin. Haastatteluissa halusin pureutua työssä tapahtuvan oppimisen ongelmakohtiin ja etsiä mahdollisia kehityskohteita.
Haastatteluista nousseen kokonaiskuvan perusteella työssä tapahtuva oppiminen koetaan tärkeäksi niin yrityksissä kuin oppilaitoksessakin. Työssä tapahtuva oppiminen on tärkeä osa opiskelijan kasvua media-alan ammattilaiseksi, ja yritykset ovat halukkaita tekemään yhteistyötä oppilaitoksen kanssa työssäoppimisprosessien kehittämiseksi.
Mediakeskus Limen toimintamallit saivat pääosin kiitosta ja yhteistyötä kehuttiin tiiviiksi. Kehittämiskohteista nousivat esiin pääasiassa hakuprosessit ja työssäoppimisen aika- ja paikkasidonnaisuus. Yrityksissä koettiin myös, ettei kaikkia synergiaetuja ole vielä hyödynnetty vaikka yhteistyötä on tehty työssäoppimisen ulkopuolellakin.
Oppilaitosten ja elinkeinoelämän välinen yhteistyö tiivistyy entisestään reformin myötä ja uudenlaisten toimintaympäristöjen käyttöönotto on välttämättömyys. Tutkimusosan lopuksi esittelen muutamia malleja, joita hyödyntämällä media-alan työssäoppimista voitaisiin kehittää.