Lapsi lastenkodin asukkaana
Huhtaniemi, Marika (2018)
Huhtaniemi, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420099
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyöni tutkimuksen teemahaastatteluna Varsinais-Suomessa sijaitsevien lastenkotien lasten kanssa. Lastenkodissa asuvien lasten haastattelun avulla analysoin lasten mielipiteitä lastenkodissa työskentelevästä henkilökunnasta, lastenkodin säännöistä, sekä lastensuojelun sijoitusprosessista.
Selvitin tutkimuksessani myös sitä, millaisena lastenkodin leima tunnetaan lastenkodissa asuvien lasten elämässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda lasten ääni kuuluviin ja mahdollistaa lastenkotien kehitystyö lastenkodissa saatujen tulosten pohjalta. Lasten mielipiteiden ja näkemysten kuuleminen edesauttaa lastensuojelutyön kehittämisen parempaan.
Tutkimukseeni osallistui viisi lastenkodissa asuvaa lasta. Suoritin tutkimuksen nauhoittamalla haastattelut, litteroimalla kertomukset sekä analysoimalla vastaukset. Vertailin vastauksia lastenkotien yleisiin käytäntöihin kokemuksieni sekä kirjattujen sääntöjen ja lakien pohjalta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että jokaisella lapsella on eri näkökulmat lastenkodissa asumiseen omista taustoistaan riippuen. Mikäli sijoitusprosessi oli lapsesta itsestään lähtevää, koettiin lastenkoti hyvänä paikkana asua, kun taas sijoitusta vastustaneet lapset kokivat, että lastenkoti olisi laitos, jossa on pakko asua.
Lasten kertomuksessa korostuivat sääntöjen muuttaminen lapsilähtöisemmiksi, vaikuttamisen mahdollisuuden lisääminen sekä henkilökunnan käyttäytyminen lapsia kohtaan. Lasten osallisuudesta kysyttäessä lapset olivat tyytyväisiä osallisuutensa määrään lastenkodissa. Lapset kokivat, että saavat osallistua päätöksentekoon, omien asioidensa hoitamiseen sekä arkielämäänsä haluamassaan määrin.
Selvitin tutkimuksessani myös sitä, millaisena lastenkodin leima tunnetaan lastenkodissa asuvien lasten elämässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda lasten ääni kuuluviin ja mahdollistaa lastenkotien kehitystyö lastenkodissa saatujen tulosten pohjalta. Lasten mielipiteiden ja näkemysten kuuleminen edesauttaa lastensuojelutyön kehittämisen parempaan.
Tutkimukseeni osallistui viisi lastenkodissa asuvaa lasta. Suoritin tutkimuksen nauhoittamalla haastattelut, litteroimalla kertomukset sekä analysoimalla vastaukset. Vertailin vastauksia lastenkotien yleisiin käytäntöihin kokemuksieni sekä kirjattujen sääntöjen ja lakien pohjalta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että jokaisella lapsella on eri näkökulmat lastenkodissa asumiseen omista taustoistaan riippuen. Mikäli sijoitusprosessi oli lapsesta itsestään lähtevää, koettiin lastenkoti hyvänä paikkana asua, kun taas sijoitusta vastustaneet lapset kokivat, että lastenkoti olisi laitos, jossa on pakko asua.
Lasten kertomuksessa korostuivat sääntöjen muuttaminen lapsilähtöisemmiksi, vaikuttamisen mahdollisuuden lisääminen sekä henkilökunnan käyttäytyminen lapsia kohtaan. Lasten osallisuudesta kysyttäessä lapset olivat tyytyväisiä osallisuutensa määrään lastenkodissa. Lapset kokivat, että saavat osallistua päätöksentekoon, omien asioidensa hoitamiseen sekä arkielämäänsä haluamassaan määrin.