”Aina jos tulee mun lempiruokaa niin mä haluan syödä sen nopeasti” : Lasten osallisuus varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksessa
Marttila, Essi; Kujanpää, Laura (2018)
Marttila, Essi
Kujanpää, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420029
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen osallisuus näkyy päiväkodin ruokakasvatuksessa. Ta-voitteena oli saada selville lasten mielipide ruokakasvatuksesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, arvostavatko lapset sitä, että voivat vaikuttaa ruokailussa ja tah-tovatko he vaikuttaa. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisena lapset kokevat ruokailun päiväkodissa.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sa-dutusta. Tutkimukseen osallistui 13 lasta. Ennen haastattelua lapset piirsivät ku-van valitsemastaan päiväkodin ruokailutilanteesta, minkä tarkoituksena oli virittää lapsia aiheeseen. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönana-lyysiä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään opinnäytetyön lähtökoh-tia ja tutkimuksen kulkua. Lähtökohtana oli selvittää lasten kokemuksia ruokakas-vatuksesta. Seuraavassa teorialuvussa käsitellään varhaiskasvatuksen ruoka-kasvatusta. Ruokakasvatuksen tavoitteena on edistää suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä tukea monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia. Viimeisessä teorialuvussa käsitellään lasten osallisuutta päiväkodin ruokakasvatuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat lasten osallisuuden päiväkodin ruokailutilanteissa perustuvan siihen, että lasta kuullaan ja hänellä on tunne siitä, että hän voi ker-toa avoimesti ajatuksistaan. Lasten osallisuutta vahvistetaan kysymällä lapsen mielipiteitä ja toiveita ruokakasvatukseen. Lasten osallisuutta vahvistaa myös las-ten mukaan ottaminen sääntöjen laatimiseen. On tärkeää, että ruokailuihin vara-taan riittävästi aikaa, jotta voidaan rauhassa opetella pöytätapoja ja keskustella pöydissä.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sa-dutusta. Tutkimukseen osallistui 13 lasta. Ennen haastattelua lapset piirsivät ku-van valitsemastaan päiväkodin ruokailutilanteesta, minkä tarkoituksena oli virittää lapsia aiheeseen. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönana-lyysiä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään opinnäytetyön lähtökoh-tia ja tutkimuksen kulkua. Lähtökohtana oli selvittää lasten kokemuksia ruokakas-vatuksesta. Seuraavassa teorialuvussa käsitellään varhaiskasvatuksen ruoka-kasvatusta. Ruokakasvatuksen tavoitteena on edistää suhtautumista ruokaan ja syömiseen sekä tukea monipuolisia ja terveellisiä ruokatottumuksia. Viimeisessä teorialuvussa käsitellään lasten osallisuutta päiväkodin ruokakasvatuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat lasten osallisuuden päiväkodin ruokailutilanteissa perustuvan siihen, että lasta kuullaan ja hänellä on tunne siitä, että hän voi ker-toa avoimesti ajatuksistaan. Lasten osallisuutta vahvistetaan kysymällä lapsen mielipiteitä ja toiveita ruokakasvatukseen. Lasten osallisuutta vahvistaa myös las-ten mukaan ottaminen sääntöjen laatimiseen. On tärkeää, että ruokailuihin vara-taan riittävästi aikaa, jotta voidaan rauhassa opetella pöytätapoja ja keskustella pöydissä.