Ryhmämuotoisen motivoivan haastattelun kehittäminen nuorten työllistymisen edistämiseksi
Huhtala, Susan-Marii; Lautjärvi, Veera (2018)
Huhtala, Susan-Marii
Lautjärvi, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520167
Tiivistelmä
Saimme toimeksiannon Turun ammattikorkeakoululta, sekä 6aika: DuuniPolku –hankkeelta kehittää ryhmämuotoista motivoivaa haastattelua toiminnalliseksi menetelmäksi nuorten työllisyyden edistämiseksi. Menetelmää olimme kehittämässä pilottikerroilla yhdessä Turun ammatti-instituutin merkonomi-opiskelijoiden kanssa.
Kehittämistyömme menetelminä hyödynsimme motivoivaa haastattelua nuorten kanssa tehtävässä kehitystyössä, sekä ryhmän toiminnan observointia ja lisäksi kehitimme pilottikerroille kognitiivisia tehtäviä keskustelun herättelemiseksi ja tiedon saamiseksi. Tehtävämme oli kartoittaa niitä tapoja, kuinka ryhmämuotoisuuden, motivoivan haastattelun, sekä toiminnallisuuden voisi yhdistää toiminnassa niin, että toimintamuoto olisi mahdollisimman mielekäs nuoria varten. Pilottikerrat pidimme Turun ammatti-instituutin merkonomiopiskelijoille heidän koulupäivänsä aikana. Pilottikertoja oli kolme erillistä kertaa ja niiden sisältö oli suunniteltu motivoivan haastattelun periaattein.
Nuoret olivat hyvin tietoisia merkonomialan hyvistä työllistymismahdollisuuksista ja monelle se olikin ollut itse syy lähteä opiskelemaan kyseistä alaa. Nuoret tiesivät hyvin jatko-opintomahdollisuuksistaan, sekä eri työtehtävistä, joita merkonomin tutkinnolla voi tehdä. Tulevaisuuden pohdinnat olivat monella jääneet vielä vähäisiksi heidän nuoresta iästään johtuen. Kaikki nuoret kuitenkin kokivat pilottikertojen hyödyntäneen heitä jollakin tavalla.
Motivoivan haastattelun menetelmä on entistä tehokkaampi ryhmämuotoisena, mikäli osallistujat ovat sen tyyppisiä ihmisiä, että kokevat ryhmässä olemisen itselleen miellyttäväksi. Ryhmämuotoisuus tuo ohjaukseen terapeuttisen ulottuvuuden ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmäläisissä. Myös toiminnallisuus on tärkeä seikka, kun motivoivaa haastattelua tehdään
Kehittämistyömme menetelminä hyödynsimme motivoivaa haastattelua nuorten kanssa tehtävässä kehitystyössä, sekä ryhmän toiminnan observointia ja lisäksi kehitimme pilottikerroille kognitiivisia tehtäviä keskustelun herättelemiseksi ja tiedon saamiseksi. Tehtävämme oli kartoittaa niitä tapoja, kuinka ryhmämuotoisuuden, motivoivan haastattelun, sekä toiminnallisuuden voisi yhdistää toiminnassa niin, että toimintamuoto olisi mahdollisimman mielekäs nuoria varten. Pilottikerrat pidimme Turun ammatti-instituutin merkonomiopiskelijoille heidän koulupäivänsä aikana. Pilottikertoja oli kolme erillistä kertaa ja niiden sisältö oli suunniteltu motivoivan haastattelun periaattein.
Nuoret olivat hyvin tietoisia merkonomialan hyvistä työllistymismahdollisuuksista ja monelle se olikin ollut itse syy lähteä opiskelemaan kyseistä alaa. Nuoret tiesivät hyvin jatko-opintomahdollisuuksistaan, sekä eri työtehtävistä, joita merkonomin tutkinnolla voi tehdä. Tulevaisuuden pohdinnat olivat monella jääneet vielä vähäisiksi heidän nuoresta iästään johtuen. Kaikki nuoret kuitenkin kokivat pilottikertojen hyödyntäneen heitä jollakin tavalla.
Motivoivan haastattelun menetelmä on entistä tehokkaampi ryhmämuotoisena, mikäli osallistujat ovat sen tyyppisiä ihmisiä, että kokevat ryhmässä olemisen itselleen miellyttäväksi. Ryhmämuotoisuus tuo ohjaukseen terapeuttisen ulottuvuuden ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmäläisissä. Myös toiminnallisuus on tärkeä seikka, kun motivoivaa haastattelua tehdään