Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hakukoneoptimoinnin Opas

Marttila, Saara (2018)

Avaa tiedosto
Hakukoneoptimoinnin Opas - Saara Marttila.pdf (2.426Mt)
Lataukset: 


Marttila, Saara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda hakukoneoptimoinnin opas yritykselle, joka suunnittelee ja toteuttaa verkkosivuja muille yrityksille, mutta ei tarjoa sisällöntuotannon palveluja. Tarve oppaalle on syntynyt verkkosivuprojekteista, joissa asiakasyritys tuottaa itse oman sisältönsä verkkosivuille, eikä sisältö palvele hakukoneoptimoinnin tarpeita.

Hakukoneoptimointi on joukko erilaisia toimintatapoja, joilla pyritään nostamaan yksittäisen verkkosivun sijoittumista hakukoneiden tulossivulla. Suomessa käytetyin hakukone on Google, jonka markkinaosuus on lähes täydet sata prosenttia. Oppaassa keskitytään siis hakukoneista vain Googleen, ja sen hakutuloksissa sijoittumiseen.

Nykyisessä teknologisessa maailmassa niin tiedonhaku, kuin ostosten tekeminenkin on siirtynyt verkkoon, jolloin yritysten verkkosivujen asema korostuu. Tiedonhaku tapahtuu hakukoneiden kautta, jotka monimutkaisten matemaattisten algoritmien avulla lajittelet verkkosivuja hakijan tekemään hakuun mahdollisimman hyvin vastaaviksi tuloksiksi. Googlen haun ensimmäiselle, tai vähintään toiselle sivulle sijoittuminen on yrityksille nykyisin yksi tärkeimmistä elinehdoista, sillä verkossa liikkuvat suurimmat asiakasmäärät.

Hakukoneoptimointi on jatkuvasti muuttuva ala, jonka käytännöstä osa on Googlen itse suosittelemia tapoja tehdä hakukoneoptimointia, kun taas osa käytännöistä on ristiriitaisia asiantuntijoiden mielipiteitä. Jotta oppaan avulla voitaisiin tarjota tukea mahdollisimman monelle erilaiselle yritykselle, ja monenlaisiin tavoitteisiin, käsitellään oppaassa vain Googlen itse suosittelemia tapoja, jotka ovat asiantuntijoiden toimesta todettu toimiviksi tavoiksi nykyisille algoritmeille.

Opas on toteutettu Adoben InDesign taitto-ohjelmalla, ja opas koostuu kolmesta osiosta: sisällöntuotannosta, teknisestä toteutuksesta, sekä yhden sivun tarkistuslistasta. Sisällöntuontannon osuus on tarkoitettu asiakasyrityksen työkaluksi, tekniikan osuus on enemmän asiakasyritykselle hyödyllistä tietoa antava, ja tarkistuslista on interaktiivinen työväline, jota asiakasyritys voi käyttää tarkistaessaan kaikkien hakukoneoptimoinnin työvaiheiden tulleen tehdyksi. Opas on helposti päivitettävissä, oppaasta löytyy alkuperäinen InDesign-dokumentti, sekä interaktiivinen PDF-tiedosto.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste