Kokemuksia Satulinnan päiväkodin moduulimallin toimivuudesta : Näkökulmana kasvattajien kokemustieto
Hakala, Jonna; Salminen, Aino (2018)
Hakala, Jonna
Salminen, Aino
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Seinäjoella sijaitsevan Satulinnan päiväkodin moduulimallin toimivuutta kasvattajien kokemustiedon pohjalta. Moduulimallilla tarkoitetaan uudentyylistä varhaiskasvatuksessa käytössä olevaa toimintamallia, jossa päiväkoti on jaettu eriteemaisiin ja pienryhmittäin varattaviin tiloihin, joita kutsutaan moduuleiksi. Moduulimallin toimivuutta käsitellään pedagogiikan, oppimisympäristöjen ja moduulimallisessa päiväkodissa työskentelyn näkökulmista sekä vertaillaan moduulimallista ja kiinteäryhmäistä päiväkotia keskenään. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita 2016, jossa määriteltyjä tavoitteita ja toimintaa ohjaavia säännöksiä käytetään lähtökohtana moduulimallin tarkastelulle.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonhankintamenetelmänä käytetään teemahaastattelua ja analysointimenetelmänä laadullista sisällönanalyysia. Teemahaastattelujen lisäksi olemme tehneet asiantuntijahaastattelun Satulinnan päiväkodin johtajalle, minkä avulla saimme laajan käsityksen moduulimallin lähtökohdista, toiminta-ajatuksesta ja sen taustoista.
Moduulimalli koettiin pääosin toimivaksi, sillä se tarjoaa paljon mahdollisuuksia monipuoliseen toimintaan. Oppimisympäristöjä kuvailtiin ihanteellisiksi ja lapsilähtöisiksi, joista myös kasvattaja saa ideoita työnsä toteuttamiseen. Moduulimallissa työskentely vaatii uuden työtavan omaksumista, jossa keskiössä on lapsen oma osallisuus oppimisen mahdollistajana. Monipuolisen pedagogiikan toteuttamisessa tiloja tärkeämpänä pidettiin kasvattajan ammattitaitoa sekä tapaa hyödyntää tiloja ja välineitä. Verrattuna kiinteäryhmäiseen päiväkotiin moduulimallinen päiväkoti edellyttää yhteisöllisempää työotetta, koska kasvattajan on tunnettava myös muiden ryhmien lapset, vanhemmat ja kasvattajat. Toisaalta kasvattajat kokivat, ettei moduulimalli välttämättä sovellu kaikille. Tärkeimpinä kehittämiskohteina ilmeni tilavarauskäytäntöjen muokkaaminen toimivammiksi, oppimisympäristöjen muuntaminen monikäyttöisemmiksi, siirtymätilanteiden porrastaminen ja vähentäminen sekä perushoidon mahdollistaminen jokaisessa moduulissa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että myös moduulimallinen päiväkoti soveltuu kasvattajien mukaan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonhankintamenetelmänä käytetään teemahaastattelua ja analysointimenetelmänä laadullista sisällönanalyysia. Teemahaastattelujen lisäksi olemme tehneet asiantuntijahaastattelun Satulinnan päiväkodin johtajalle, minkä avulla saimme laajan käsityksen moduulimallin lähtökohdista, toiminta-ajatuksesta ja sen taustoista.
Moduulimalli koettiin pääosin toimivaksi, sillä se tarjoaa paljon mahdollisuuksia monipuoliseen toimintaan. Oppimisympäristöjä kuvailtiin ihanteellisiksi ja lapsilähtöisiksi, joista myös kasvattaja saa ideoita työnsä toteuttamiseen. Moduulimallissa työskentely vaatii uuden työtavan omaksumista, jossa keskiössä on lapsen oma osallisuus oppimisen mahdollistajana. Monipuolisen pedagogiikan toteuttamisessa tiloja tärkeämpänä pidettiin kasvattajan ammattitaitoa sekä tapaa hyödyntää tiloja ja välineitä. Verrattuna kiinteäryhmäiseen päiväkotiin moduulimallinen päiväkoti edellyttää yhteisöllisempää työotetta, koska kasvattajan on tunnettava myös muiden ryhmien lapset, vanhemmat ja kasvattajat. Toisaalta kasvattajat kokivat, ettei moduulimalli välttämättä sovellu kaikille. Tärkeimpinä kehittämiskohteina ilmeni tilavarauskäytäntöjen muokkaaminen toimivammiksi, oppimisympäristöjen muuntaminen monikäyttöisemmiksi, siirtymätilanteiden porrastaminen ja vähentäminen sekä perushoidon mahdollistaminen jokaisessa moduulissa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että myös moduulimallinen päiväkoti soveltuu kasvattajien mukaan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen.
