Event marketing and PR for Grail Quest : Attracting and reaching audience in esports
Kaukiainen, Felix (2018)
Kaukiainen, Felix
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520159
Tiivistelmä
Viimeisten vuosien ajan olemme seuranneet e-urheilun (kilpapelaamisen) huikeaa kasvua maailmanlaajuisesti. Vain harvat pystyivät aavistamaan tämän kasvun, jota on päästy seuraamaan myös Suomessa. Nopea kasvu on aktivoinut Suomalaiset kilpapeliorganisaatiot sekä tapahtumanjärjestäjät kehittämään liigoja sekä tapahtumia. Nämä muodostavat alustan jossa kilpapelaamista harrastavat pelaajat voivat kehittyä ja edetä urallaan. Myös eri koulut ovat innostuneet tukemaan e-urheilun eri polkuja.
Grail Quest on e-urheilu- sekä LAN- pelitapahtuma, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017 Turussa Gatorade Areenalla ja vuonna 2018 Kupittaan Palloiluhallilla. Tapahtuman on tarkoitus tarjota ainutlaatuinen kokemus Turussa e-urheilun sekä pelaamisen ystäville. Tapahtumassa yhdistetään pelaamisen kaikki eri elementit syyslomaviikon päätteeksi. Opinnäytetyön pääasiallinen tarkoitus on tutkia e-urheilun kuluttajaryhmää laajasti sekä kehittää markkinointistrategia tuleville tapahtumille. Opinnäytetyö ei tule sisältämään täydellistä markkinointistrategiaa.
Opinnäytetyössä keskitytään pääsääntöisesti e-urheilun harrastajiin sekä tapahtumamarkkinointiin. Tarkoitus on selvittää mitä tapahtumalta vaaditaan, jotta se voi menestyä nuorten pelaajien keskuudessa. Opinnäytetyön tutkimus sisältää kvalitatiivinen sekä kvantitatiivisen osion. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa verrataan neljän eri pohjoismaisen e-urheilu- ja LAN- tapahtuman ominaisuuksia. Kvalitatiivisen tutkimuksen lopputulos nostaa DreamHackin supernova –tapahtumaksi. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa analysoidaan Grail Quest 2018 tapahtuman kävijäkyselyn vastauksia ja tehdään näistä yhteenveto. Kyselyyn saatiin 84 vastausta. Vastausten perusteella e-urheilun tapahtumille on kiinnostusta Turussa myös jatkossa.
Grail Quest on e-urheilu- sekä LAN- pelitapahtuma, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017 Turussa Gatorade Areenalla ja vuonna 2018 Kupittaan Palloiluhallilla. Tapahtuman on tarkoitus tarjota ainutlaatuinen kokemus Turussa e-urheilun sekä pelaamisen ystäville. Tapahtumassa yhdistetään pelaamisen kaikki eri elementit syyslomaviikon päätteeksi. Opinnäytetyön pääasiallinen tarkoitus on tutkia e-urheilun kuluttajaryhmää laajasti sekä kehittää markkinointistrategia tuleville tapahtumille. Opinnäytetyö ei tule sisältämään täydellistä markkinointistrategiaa.
Opinnäytetyössä keskitytään pääsääntöisesti e-urheilun harrastajiin sekä tapahtumamarkkinointiin. Tarkoitus on selvittää mitä tapahtumalta vaaditaan, jotta se voi menestyä nuorten pelaajien keskuudessa. Opinnäytetyön tutkimus sisältää kvalitatiivinen sekä kvantitatiivisen osion. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa verrataan neljän eri pohjoismaisen e-urheilu- ja LAN- tapahtuman ominaisuuksia. Kvalitatiivisen tutkimuksen lopputulos nostaa DreamHackin supernova –tapahtumaksi. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa analysoidaan Grail Quest 2018 tapahtuman kävijäkyselyn vastauksia ja tehdään näistä yhteenveto. Kyselyyn saatiin 84 vastausta. Vastausten perusteella e-urheilun tapahtumille on kiinnostusta Turussa myös jatkossa.