Markkinointisuunnitelma KOKOO Oy:lle : markkinoinnin keinoja yhteistä aikaa tarjoavalle yritykselle
Haapanen, Kirsi; Virho, Oona (2018)
Haapanen, Kirsi
Virho, Oona
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kokoo Oy:lle toimeksiannosta ja sen tavoitteena oli tehdä toimiva markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmaan haluttiin tuoda keinoja, jotka vahvistavat yrityksen viestintää ja brändiä. Suunnitelmassa tuotiin esiin erityisesti sosiaalisen median kanavat, joita pienyrityksen on helppo toteuttaa. Päämarkkinointikanavaan päädyttiin toimeksiantajan toiveiden perusteella. Markkinointisuunnitelmassa painotettiin sosiaalisen median markkinoinnin aktiivisuuden tärkeyttä.
Tutkimustyö tehtiin aluksi markkinointisuunnitelman eri osa-alueiden avaamisella. Teoriaosuudesta työskenneltiin kohti soveltavaa suunnitelmaosuutta. Jokaisessa teoriaosuudessa viitattiin yritykseen ja teoriaa sovellettiin suunnitelmaan. Yrityksen toimintaa tarkasteltiin SWOT-analyysin kautta, josta löydettiin keskeisimmät asiat markkinointisuunnitelmaan. Työskentelyn apuna käytettiin valmista markkinointisuunnitelmapohjaa.
Markkinointisuunnitelman tueksi tehtiin asiakaskysely, jolla selvitettiin yrityksen asiakaskunnan tarpeita ja haluja. Kyselystä saatiin arvokasta tietoa, jota hyödynnettiin markkinointisuunnitelman laatimisessa. Kyselyn perusteella huomattiin, että KOKOOlle olisi kysyntää myös tiukasti rajatun kohderyhmän ulkopuolella. Suunnitelmassa annettiin ideoita potentiaalisista kohderyhmistä ja heille suunnatusta markkinoinnista.
KOKOOlle suunniteltiin vuosisuunnitelma ja –kello, joihin ideoitiin toimenpiteitä vuoden jokaiselle kuukaudelle. Vuosisuunnitelmaa seurataan ja päivitetään aktiivisesti markkinoinnissa.
Työn loppuvaiheilla yrityksen toiminta laitettiin tauolle ja konseptia päätettiin muuttaa. Markkinointisuunnitelmassa otettiin pieniltä osin huomioon yrityksen murrosvaihe ja sen vaikutukset markkinointiin. Markkinointisuunnitelmaan laadittiin lisäksi karkea lanseerauskampanjaehdotus.
Tutkimustyö tehtiin aluksi markkinointisuunnitelman eri osa-alueiden avaamisella. Teoriaosuudesta työskenneltiin kohti soveltavaa suunnitelmaosuutta. Jokaisessa teoriaosuudessa viitattiin yritykseen ja teoriaa sovellettiin suunnitelmaan. Yrityksen toimintaa tarkasteltiin SWOT-analyysin kautta, josta löydettiin keskeisimmät asiat markkinointisuunnitelmaan. Työskentelyn apuna käytettiin valmista markkinointisuunnitelmapohjaa.
Markkinointisuunnitelman tueksi tehtiin asiakaskysely, jolla selvitettiin yrityksen asiakaskunnan tarpeita ja haluja. Kyselystä saatiin arvokasta tietoa, jota hyödynnettiin markkinointisuunnitelman laatimisessa. Kyselyn perusteella huomattiin, että KOKOOlle olisi kysyntää myös tiukasti rajatun kohderyhmän ulkopuolella. Suunnitelmassa annettiin ideoita potentiaalisista kohderyhmistä ja heille suunnatusta markkinoinnista.
KOKOOlle suunniteltiin vuosisuunnitelma ja –kello, joihin ideoitiin toimenpiteitä vuoden jokaiselle kuukaudelle. Vuosisuunnitelmaa seurataan ja päivitetään aktiivisesti markkinoinnissa.
Työn loppuvaiheilla yrityksen toiminta laitettiin tauolle ja konseptia päätettiin muuttaa. Markkinointisuunnitelmassa otettiin pieniltä osin huomioon yrityksen murrosvaihe ja sen vaikutukset markkinointiin. Markkinointisuunnitelmaan laadittiin lisäksi karkea lanseerauskampanjaehdotus.