Potilastietojärjestelmän ketterän käytettävyystestausmenetelmän kehittäminen
Lehtimäki, Anne (2018)
Lehtimäki, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520144
Tiivistelmä
Potilastietojärjestelmien käytettävyys on aiheuttanut paljon uutisia viime aikoina. Uutiset eivät ole olleet positiivisia: huono käytettävyys on saanut aikaan muun muassa stressiä hoitohenkilökunnalle. Mikä sitten on aiheuttanut moisen uutistulvan potilastietojärjestelmän huonosta käytettävyydestä juuri nyt? Tähän kysymykseen löytyy vastaus uudesta järjestelmästä, joka on otettu käyttöön useissa sairaanhoitopiireissä. Asiakkaat ovat tottuneet käyttämään aiempaa potilastietojärjestelmää, ja uusi järjestelmä tuo uusia käyttötapoja ja vaatii loppukäyttäjien kouluttamista. Uusi tuote ja uudet käyttötavat huolettavat loppukäyttäjiä, joilla ei ole aikaa opetella uusia asioita kiireisen hoitotyön vuoksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mikä on käytettävyystestauksen tila Tieto Healthcare ja Welfare -yrityksessä, ja kehittää yrityksen ketterän tuotekehityksen käytettävyystestausta. Yrityksessä panostetaan käytettävyyssuunnitteluun ottaen huomioon loppukäyttäjien käyttötapoja. Lisäksi yrityksessä panostetaan testaukseen, varsinkin työnkulkutestaukseen. Työnkulkutestauksilla jäljitetään loppukäyttäjien tekemiä työnkulkuja järjestelmässä. Nämä työn kulut on haettu hoitohenkilökunnalta heidän kanssaan keskustellen. Myös loppukäyttäjät ovat tarkistaneet työnkulkutestauksen.
Ketterä tuotekehitys tuo haasteensa käytettävyystestauksen järjestämiselle loppukäyttäjien kanssa. Tähän työhön on etsitty ketterän tuotekehityksen käytettävyystestausmenetelmiä, ja ylipäänsä erilaisia käytettävyystestausmenetelmiä. Tutkimuksessa selviää, miten käytettävyystestausta tehdään nykyisin ja mitä kehittämisen kohteita siitä löytyy. Lopputuloksena saadaan mallinnus käytettävyystestausmenetelmästä potilastietojärjestelmän ketterässä tuotekehityksessä.
Loppukäyttäjien saaminen mukaan käytettävyystestaukseen voisi tuoda ratkaisuja potilastietojärjestelmän käytettävyysongelmiin ja vähentäisi heidän stressiään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mikä on käytettävyystestauksen tila Tieto Healthcare ja Welfare -yrityksessä, ja kehittää yrityksen ketterän tuotekehityksen käytettävyystestausta. Yrityksessä panostetaan käytettävyyssuunnitteluun ottaen huomioon loppukäyttäjien käyttötapoja. Lisäksi yrityksessä panostetaan testaukseen, varsinkin työnkulkutestaukseen. Työnkulkutestauksilla jäljitetään loppukäyttäjien tekemiä työnkulkuja järjestelmässä. Nämä työn kulut on haettu hoitohenkilökunnalta heidän kanssaan keskustellen. Myös loppukäyttäjät ovat tarkistaneet työnkulkutestauksen.
Ketterä tuotekehitys tuo haasteensa käytettävyystestauksen järjestämiselle loppukäyttäjien kanssa. Tähän työhön on etsitty ketterän tuotekehityksen käytettävyystestausmenetelmiä, ja ylipäänsä erilaisia käytettävyystestausmenetelmiä. Tutkimuksessa selviää, miten käytettävyystestausta tehdään nykyisin ja mitä kehittämisen kohteita siitä löytyy. Lopputuloksena saadaan mallinnus käytettävyystestausmenetelmästä potilastietojärjestelmän ketterässä tuotekehityksessä.
Loppukäyttäjien saaminen mukaan käytettävyystestaukseen voisi tuoda ratkaisuja potilastietojärjestelmän käytettävyysongelmiin ja vähentäisi heidän stressiään.