Pianistin rasitusvammojen ennaltaehkäisy
Reinikainen, Julia (2010)
Reinikainen, Julia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen kohteena on pianistin rasitusvammojen ennaltaehkäisy. Työn tarkoituksena on koota yhteen aiheesta kirjoitettua tietoa ja tuoda mahdollisimman monipuolisesti esille rasitusvammoja aiheuttavia tekijöitä sekä tapoja ennaltaehkäistä niitä. Vastuu rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä on sekä opettajalla että oppilaalla. Opettajan näkökulmaa tarkastellaan kyselyn kautta, joka kohdistui Tampereen ammattikorkeakoulun ammattiopiskelijoita opettaviin pianonsoitonopettajiin.
Tämä opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan hermeneuttinen. Aiheesta julkaistuun kirjallisuuteen pohjautuen selvitetään, miten rasitusvamma kehittyy, mitkä psyykkiset ja fyysiset tekijät aiheuttavat rasitusvammoja ja mitä hyötyä psyykkisestä valmennuksesta on rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä. Lisäksi käsitellään pianonsoiton ergonomiaa, harjoittelua, tekniikkaa ja esiintymisjännitystä rasitusvammojen ennaltaehkäisyn näkökulmasta.
Kysely TAMK, Musiikin ammattiopiskelijoiden pianonsoitonopettajille on kvalitatiivinen tutkimus, minkä tutkimusaineisto koottiin avoimella kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui viisi opettajaa, joten tutkimuksen tulokset eivät ole tästä syystä yleistettävissä. Ne kuitenkin kertovat TAMK, Musiikin ammattiopiskelijoita opettavien pianonsoitonopettajien tämän hetkisestä tietämyksestä rasitusvammoista ja niiden ennaltaehkäisystä.
Tutkimuksen mukaan TAMK, Musiikin pianonsoitonopettajat kantavat vastuunsa rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä, mutta lisäkoulutusta kaivataan sekä oppilaille että opettajille. Psyykkisen stressin ajateltiin olevan lopulta syynä rasitusvammojen yleisyydelle. Rasitusvammoille altistavat fyysiset tekijät, kuten liikunnan puute, staattinen soittoasento, huonot harjoittelutavat ja virheellinen tekniikka sekä psyykkiset tekijät, kuten stressi, perfektionismi ja huono itsetunto. Näiden tekijöiden tiedostaminen ja tunnistaminen on olennaista rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä.
Tämä opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan hermeneuttinen. Aiheesta julkaistuun kirjallisuuteen pohjautuen selvitetään, miten rasitusvamma kehittyy, mitkä psyykkiset ja fyysiset tekijät aiheuttavat rasitusvammoja ja mitä hyötyä psyykkisestä valmennuksesta on rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä. Lisäksi käsitellään pianonsoiton ergonomiaa, harjoittelua, tekniikkaa ja esiintymisjännitystä rasitusvammojen ennaltaehkäisyn näkökulmasta.
Kysely TAMK, Musiikin ammattiopiskelijoiden pianonsoitonopettajille on kvalitatiivinen tutkimus, minkä tutkimusaineisto koottiin avoimella kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui viisi opettajaa, joten tutkimuksen tulokset eivät ole tästä syystä yleistettävissä. Ne kuitenkin kertovat TAMK, Musiikin ammattiopiskelijoita opettavien pianonsoitonopettajien tämän hetkisestä tietämyksestä rasitusvammoista ja niiden ennaltaehkäisystä.
Tutkimuksen mukaan TAMK, Musiikin pianonsoitonopettajat kantavat vastuunsa rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä, mutta lisäkoulutusta kaivataan sekä oppilaille että opettajille. Psyykkisen stressin ajateltiin olevan lopulta syynä rasitusvammojen yleisyydelle. Rasitusvammoille altistavat fyysiset tekijät, kuten liikunnan puute, staattinen soittoasento, huonot harjoittelutavat ja virheellinen tekniikka sekä psyykkiset tekijät, kuten stressi, perfektionismi ja huono itsetunto. Näiden tekijöiden tiedostaminen ja tunnistaminen on olennaista rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä.