Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumuotoilun hyödyntäminen yrityksen sisäisen prosessin kehityksessä

Karumaa, Emilia (2018)

Avaa tiedosto
Karumaa_Emilia.pdf (934.3Kt)
Lataukset: 


Karumaa, Emilia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720430
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelumuotoilun hyödynnettävyyttä yrityksen sisäisen pro-sessin kehityksessä. Opinnäytetyön toiminnallisena osana toteutettiin Oy Gustav Paulig Ab:n Intrastat-raportointimenetelmän kehittämishanke sekä raportoinnin toteutuksen tueksi Intrastat-raportointiohjeistus. Kehittämishankkeen lähestymistapa oli palvelumuotoilu. Koko-naisuudessaan työn tavoitteena oli selvittää soveltuuko palvelumuotoilu kehitysmetodiksi organisaation sisäisen prosessin suunnittelussa. Itse toteutuksen tavoitteena oli tuottaa entis-tä selkeämpi raportointimenetelmä ja mahdollistaa yrityksen omavaraisuus raportoinnissa asiamiehen käytön sijasta.

Työn teoreettinen osuus jakautuu Intrastat-järjestelmän taustoja ja toimintaa käsittelevään kokonaisuuteen sekä palvelumuotoilua ja sen toimintaperiaatteita sekä sovellutuksia, muu-tos-ja projektihallintaa sekä organisaatio- ja työyhteisöviestintää tarkastelevaan lukuun. Tie-toperustassa käsiteltävät asiakasymmärrys, asiakasarvo, projekti-ja muutoshallinta ja vies-tintä nähdään tässä työssä palvelumuotoilun tukipilareina.

Toiminnallinen osuus, raportointimenetelmän kehittäminen, toteutettiin noudattamalla Morit-zin kuusivaiheista palvelumuotoilun mallia. Jokainen vaihe tarjosi työkaluja, joiden avulla prosessikehitys eteni toteutusvaiheeseen saakka. Moritzin kuudesta vaiheesta toteutettiin loppujen lopuksi viisi vaihetta yhden vaiheen ollessa soveltumaton kehitettävän prosessin osalta.

Kehittämishankkeen tuloksena syntyi raportointimenetelmä, joka mahdollistaa yrityksen toteuttaa sisäkaupan tilastoraportoinnin kuukausittain suoraan toiminnanohjausjärjestelmäs-tä. Kehitysprosessin löydösten perusteella kyettiin tekemään päätelmä, jonka mukaan pal-velumuotoilu soveltuu hyvin metodiksi organisaation sisäisen prosessin kehityksessä. Pal-velumuotoilun käytettävyys uudistettavan Intrastat-raportointiprosessin osalta ei toisaalta ollut niin selkeää. Haasteen metodin käytettävyydelle asetti nimenomaisen prosessin kehi-tykseen hyvin hyödynnettävien työkalujen vähäinen määrä. Metodissa tarjottujen työkalujen voidaan katsoa soveltuvan kenties paremmin toisenlaisen organisaation sisäisen prosessin kehitykseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste