Turun Sanomien verkon kuluttajakäyttäytyminen : millainen verkkojournalismi kiinnostaa lukijoita ja tuo lisää maksavia asiakkaita?
Pakala, Markus (2018)
Pakala, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020630
Tiivistelmä
Painetun lehden osuus suomalaisten sanoma- ja aikakauslehtien kulutuksesta on laskenut viime vuosina koko ajan. Samalla digitaalisen median kulutuksen osuus on kasvanut. Sen takia verkkojournalismiin panostaminen on tullut yhä useammalle lehdelle ajankohtaiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin maakuntalehti Turun Sanomien verkkosivuston (www.ts.fi) kuluttajakäyttäytymistä. Tarkoituksena oli selvittää, millainen uutisointi verkossa kiinnostaa lukijoita ja tuo lisää maksavia asiakkaita. Työ toteutettiin toimeksiantona Turun Sanomille.
Tutkimuskysymystä lähestyttiin verkon maksumuurin takana olevan sisällön ja sen kuluttajien kautta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jota sovellettiin Turun Sanomien erilaisiin lukijatilastoihin. Lukijatilastoa tutkittaessa kiinnitettiin huomiota eniten näytetilauksia keränneisiin juttuihin ja luetuimpaan maksulliseen sisältöön.
Käytetyn aineiston erittelystä selvisi, että paikalliset jutut, negatiiviset jutut ja uutisosaston jutut saavat paljon kiinnostusta Turun Sanomien lukijoiden keskuudessa. Lisäksi tultiin siihen johtopäätökseen, että näytetilauksia tehokkaimmin keränneisiin juttuihin on jatkossa syytä kiinnittää enemmän huomiota.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin maakuntalehti Turun Sanomien verkkosivuston (www.ts.fi) kuluttajakäyttäytymistä. Tarkoituksena oli selvittää, millainen uutisointi verkossa kiinnostaa lukijoita ja tuo lisää maksavia asiakkaita. Työ toteutettiin toimeksiantona Turun Sanomille.
Tutkimuskysymystä lähestyttiin verkon maksumuurin takana olevan sisällön ja sen kuluttajien kautta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jota sovellettiin Turun Sanomien erilaisiin lukijatilastoihin. Lukijatilastoa tutkittaessa kiinnitettiin huomiota eniten näytetilauksia keränneisiin juttuihin ja luetuimpaan maksulliseen sisältöön.
Käytetyn aineiston erittelystä selvisi, että paikalliset jutut, negatiiviset jutut ja uutisosaston jutut saavat paljon kiinnostusta Turun Sanomien lukijoiden keskuudessa. Lisäksi tultiin siihen johtopäätökseen, että näytetilauksia tehokkaimmin keränneisiin juttuihin on jatkossa syytä kiinnittää enemmän huomiota.