Sopeutujat ja selviytyjät – yrittäjien opiskelumotivaatio Porvoon liiketalouden monimuoto-ohjelmassa
Silo-Hämäläinen, Sointu (2018)
Silo-Hämäläinen, Sointu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen taustalla oli Haaga-Helia Porvoo Campuksella 2016-2017 tehty opetussuunnitelman uudistus. Opetussuunnitelman uudistusta varten ei haastateltu liiketalouden monimuoto-ohjelmassa opiskelevia. Opinnäytetyöllä haluttiin tuoda myös näiden opiskelijoiden ääni kuuluviin.
Yrittäjiä ei oltu aiemmin tutkittu opiskelumotivaation näkökulmasta. Tutkimuksen taustaoletus oli, että yrittäjät kiinnostuvat muita aikuisopiskelijoita enemmän opiskelusta sisällön ja oppimisen itsensä takia - eivät tutkintoa suorittaakseen, työllistymisen, tai uralla etenemisen vuoksi. Aineiston analyysi eteni teorialähtöisesti Pekka Ruohotien motivaatioprosessin sekvenssikuvausta mukaillen. Aineiston analyysissä käytettiin sekvenssikuvauksessa mainittuja keskeisiä motivaatioteorioita. Aineistoanalyysin kokoamisessa käytettiin Frank Martelan ja Karoliina Jarenkon sisäisen ja ulkoisen motivaation lähteiden, tunteiden ja seurauksien kategoriataulukkoa.
Keskeiset tutkimuskysymykset olivat: Mikä motivoi yrittäjänä työskentelevän aikuisen aloittamaan liiketalouden ammattikorkeakouluopinnot? Millaisia tavoitteita yrittäjät opinnoilleen asettavat ja miksi? Millaista sitoutumista ja opintomenestyksen kokemuksia erilaiset motivaatiot tässä ryhmässä tuottavat? Onko opiskelu ollut tyydyttävää ja / tai palkitsevaa?
Tutkimuksen tulos oli yhtenevä vuoden 2013 ”Ammattikorkeakoulujen aikuisopiskelijat” –tutkimuksen kanssa, jossa todettiin aikuisopiskelijoiden hakeutuvan ammattikorkeakouluun paitsi muodollisen pätevyyden, myös itsensä kehittämisen vuoksi.
Sitoutumiseen vaikutti motivaation lähteen lisäksi minäpystyvyys-uskomukset, sekä kasvun ajattelutapa tai sen puuttuminen. Heti motivaatioprosessin alusta sisäisen lähteen kautta motivoituneet olivat sitoutuneita opintoihinsa, ja kokivat lisäksi menestyksen tunteita opinnoissaan. Ulkoisista lähteistä motivaation saaneet olivat selvästi stressaantuneempia opiskeluprosessin aikana, eivätkä kokeneet samanlaista imua opinnoissaan. Onnistumisten kokemusten myötä heidän motivaationsa saattoi kuitenkin sisäistyä, jolloin myös heidän oli mahdollista kokea opintojen imu.
Kaikki haastatellut kokivat opinnot paitsi tyydyttäviksi, myös palkitseviksi. Palkinnoista valtaosa oli sisäisiä, myös niiden haastateltavien kohdalla, jotka olivat motivoituneet opintoihin ulkoisista syistä. Myös ne haastateltavat, joiden opinnot olivat vielä alkutaipaleella, olivat kokeneet saaneensa opinnoista kyvykkyyttä, sekä uusia ideoita yrityksen liiketoimintaan.
Yrittäjiä ei oltu aiemmin tutkittu opiskelumotivaation näkökulmasta. Tutkimuksen taustaoletus oli, että yrittäjät kiinnostuvat muita aikuisopiskelijoita enemmän opiskelusta sisällön ja oppimisen itsensä takia - eivät tutkintoa suorittaakseen, työllistymisen, tai uralla etenemisen vuoksi. Aineiston analyysi eteni teorialähtöisesti Pekka Ruohotien motivaatioprosessin sekvenssikuvausta mukaillen. Aineiston analyysissä käytettiin sekvenssikuvauksessa mainittuja keskeisiä motivaatioteorioita. Aineistoanalyysin kokoamisessa käytettiin Frank Martelan ja Karoliina Jarenkon sisäisen ja ulkoisen motivaation lähteiden, tunteiden ja seurauksien kategoriataulukkoa.
Keskeiset tutkimuskysymykset olivat: Mikä motivoi yrittäjänä työskentelevän aikuisen aloittamaan liiketalouden ammattikorkeakouluopinnot? Millaisia tavoitteita yrittäjät opinnoilleen asettavat ja miksi? Millaista sitoutumista ja opintomenestyksen kokemuksia erilaiset motivaatiot tässä ryhmässä tuottavat? Onko opiskelu ollut tyydyttävää ja / tai palkitsevaa?
Tutkimuksen tulos oli yhtenevä vuoden 2013 ”Ammattikorkeakoulujen aikuisopiskelijat” –tutkimuksen kanssa, jossa todettiin aikuisopiskelijoiden hakeutuvan ammattikorkeakouluun paitsi muodollisen pätevyyden, myös itsensä kehittämisen vuoksi.
Sitoutumiseen vaikutti motivaation lähteen lisäksi minäpystyvyys-uskomukset, sekä kasvun ajattelutapa tai sen puuttuminen. Heti motivaatioprosessin alusta sisäisen lähteen kautta motivoituneet olivat sitoutuneita opintoihinsa, ja kokivat lisäksi menestyksen tunteita opinnoissaan. Ulkoisista lähteistä motivaation saaneet olivat selvästi stressaantuneempia opiskeluprosessin aikana, eivätkä kokeneet samanlaista imua opinnoissaan. Onnistumisten kokemusten myötä heidän motivaationsa saattoi kuitenkin sisäistyä, jolloin myös heidän oli mahdollista kokea opintojen imu.
Kaikki haastatellut kokivat opinnot paitsi tyydyttäviksi, myös palkitseviksi. Palkinnoista valtaosa oli sisäisiä, myös niiden haastateltavien kohdalla, jotka olivat motivoituneet opintoihin ulkoisista syistä. Myös ne haastateltavat, joiden opinnot olivat vielä alkutaipaleella, olivat kokeneet saaneensa opinnoista kyvykkyyttä, sekä uusia ideoita yrityksen liiketoimintaan.