dc.contributor.author | Räty, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2018-12-10T08:01:01Z | |
dc.date.available | 2018-12-10T08:01:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018120520315 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/157135 | |
dc.description.abstract | Digitalisaatio ja teknologian käyttö yleistyvät jatkuvasti terveydenhuollossa. Laadukkaan ja turvallisen hoitotyön kannalta on tärkeää, että tieto on ajantasaista, tukee keskinäistä tiedonvaihtoa sekä päätöksentekoa. Tiedon pitää olla hyödynnettävissä siellä missä sitä tarvitaan ja kirjattavissa siellä missä sitä syntyy.
Ensimmäiset käyttöönottoihin johtaneet mobiilikirjauksen pilotit ovat Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä aloitettu jo vuonna 2011. Laajemmat 28 osastoa kattavat mobiilikirjauksen käyttöönotot Tampereen yliopistollisessa sairaalassa tapahtuivat kesäkuussa 2016. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aikaisempia käyttöönottokokemuksia hyödyntäen toteuttaa mobiilikirjaamisen käyttöönotto Tays Sydänsairaalan sydän- ja rintaelinkirurgisella vuodeosastolla. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan ennakkoajatuksia käyttöönotosta ja käyttöönoton jälkeen tutkia käyttöönoton onnistumista sekä hoitajien kokemuksia mobiililaitteiden käytöstä ja sen tuomista muutoksista hoitotyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli mobiilikirjauksen käyttöönotolla lisätä hoidon laatua ja potilasturvallisuutta sekä vapauttaa hoitajien aikaa kirjaamisesta käytännön hoitotyöhön.
Tutkimusaineisto kerättiin aikaisempien käyttöönottoosastojen avainhenkilöiden haastattelujen sekä Sydänsairaalan kirurgisen vuodeosaston hoitajille järjestettyjen kahden ryhmähaastattelun sekä sähköisen kyselyn avulla. Aikaisempien käyttöönotto-osastojen avainhenkilöitä haastatteluihin osallistui viideltä eri osastolta yhteensä 7 hoitajaa. Sydäsairaalan hoitajille järjestettyihin ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 15 hoitajaa ja sähköisen kyselyyn vastasi 81 % osaston kohdejoukosta (N=37).
Mobiilikirjaamisen koettiin helpottavan hoitajien työtä ja nopeuttavan kirjaamista. Keskeisiksi hyödyiksi mainittiin työn määrän, kirjaamisvirheiden sekä kaksoiskirjaamisen väheneminen ja tätä kautta potilasturvallisuuden parantuminen. Hyödyiksi esiin nostettiin myös tiedon saatavuuden ja reaaliaikaisuuden parantuminen. Keskeisiksi haitoiksi tai esteiksi koettiin mobiililaitteen kannettavuus sekä ajoittaiset ongelmat langattoman verkon tai älypuhelimen käytettävyyden kanssa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä luotiin ennakkohaastatteluja, opinnäytetyön sähköisen kyselyn tuloksia, sekä kirjallisuutta hyödyntäen selkeä ja kattava kuvaus keinoista, joiden avulla teknologista käyttöönottoprosessia voitaisiin kehittää Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella. | fi |
dc.description.abstract | Digitalization and the use of technology are becoming increasingly common in healthcare. For quality and safe nursing, it is important that the information is up-to-date, supports mutual information exchange and decision-making. The information must be available where it is needed and recorded where it is created.
The purpose was to implement the introduction of mobile recording application at the Tays Heart Hospital’s Surgical Ward. In addition, the purpose was to chart nursing staff’s thoughts in connection with the deployment and after introduction to study the success of the introduction as well as the nurses’ experiences of the use of mobile devices and the changes they bring to nursing. The aim was to introduce a higher level of care and patient safety through the introduction of mobile application and to release nurses’ time to practice nursing.
The data were collected through interviews with key personnel of previous introduction wards (N=7) and two group interviews (N=15) and an electronic survey organized for the Surgical Ward Nurses the response rate of which was 81 % (N=38).
Mobile recording application was felt to make it easier to work and speed up their recording. Benefits include the reduction in workload, recording errors and double recording, and hence the improvement of patient safety. The improvement of access to information and real-time delivery were also beneficial. Disadvantages were the portability of mobile devices and intermittent problems with the availability of a wireless network or smartphone usability. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Hoitotyön mobiilikirjauksen käyttöönotto Tays Sydänsairaalan kirurgisella vuodeosastolla | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/7110 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | sydänkirurgia | |
dc.subject.ysa | sairaalahoito | |
dc.subject.ysa | vuodeosastot | |
dc.subject.ysa | hoitotyö | |
dc.subject.ysa | kirjaaminen | |
dc.subject.ysa | mobiilisovellukset | |
dc.subject.ysa | langaton tekniikka | |
dc.subject.ysa | käyttöönotto | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | mobiilikirjaus | |
dc.subject.keyword | langaton kirjaus | |
dc.subject.keyword | käyttöönottoprosessi | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hyvinvointiteknologia|sv=Välfärdsteknologi|en=Welfare technology| | |
dc.subject.discipline | Hyvinvointiteknologian koulutusohjelma, ylempi AMK | |