Ohjauspaketti Muksuteekin ohjaajille aistikokemusten tuottamiseksi
Koskinen, Jenni (2018)
Koskinen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219502
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kaksiosainen. Työn tavoitteena oli avata aistijärjestelmän merkitystä lasten kasvun ja kehityksen näkökulmasta sekä tuottaa aistikokemuksia huomioiva ohjauspaketti Muksuteekin ohjaajien toiminnan tueksi.
Työn raporttiosuuden tavoitteena oli avata aistien ja aistijärjestelmän toimintaa, sensorista integraatiota, sen häiriötä sekä aistien yli- ja aliherkkyyttä ja näiden merkitystä kasvun ja kehityksen näkökulmasta. Työssä esitettiin miten aistimusten käsittely ja jäsentäminen luovat pohjan lapsen kasvulle ja kehitykselle sekä älylliselle että sosiaaliselle oppimiselle. On todettu, että lasten ohjaustyö tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista lapsen kasvua ja kehitystä edistävää, jota voidaan tukea erilaisilla ohjatuilla toiminnoilla ja tuokioilla. Tässä työssä keskityttiin lapsen aistikäsittelyn toiminnan tukemiseen aistikokemusten ja aistituokioiden kautta. Työstä käy ilmi, miten lasten kanssa toimiva ohjaaja voi tavoitteellisesti aistitoimintoja huomioimalla tukea lasten tarkoituksenmukaista kasvua ja kehitystä. Työssä esitettiin keinoja ja välineitä joiden avulla ohjaaja voi tuottaa lapselle aistikokemuksia ja näin ollen tukea sensorisen integraation kehittymistä. Työssä tuotiin myös esille, miten ohjaaja voi miellyttävien aistikokemusten kautta tarjota lapselle keinoja niin stressinhallinnan kuin keskittymisen tueksi, jotka edesauttavat oppimista ja toimimista sosiaalisissa tilanteissa. Onnistumiset näissä tilanteissa nostavat lapsen itsetuntoa, joka mahdollistaa mielekkäämmän arjen ja tukee lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Työn toiminnallisena osana tuotettiin ohjauspaketti aistikokemusten huomioimiseksi lasten ohjaustyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja hyvinvointipalvelukeskus Soteekin Muksuteekin ohjaajille. Ohjauspaketti koostui kehon ulkopuolisia aisteja stimuloivista välineistä sekä näiden ohjauskorteista ja suunnitelluista aisti- ja rentoutustuokioista (Liitteet 3-37) jotka koottiin yhdeksi aistikansioksi. Kootun ohjauspaketin avulla ohjaaja voi tukea lapsen tervettä kehitystä miellyttävien aistikokemusten kautta. Vaikka työ suunnattiin Muksuteekin ohjaajille, on se sovellettavissa kaikille lasten ojaustyön avuksi.
Työn raporttiosuuden tavoitteena oli avata aistien ja aistijärjestelmän toimintaa, sensorista integraatiota, sen häiriötä sekä aistien yli- ja aliherkkyyttä ja näiden merkitystä kasvun ja kehityksen näkökulmasta. Työssä esitettiin miten aistimusten käsittely ja jäsentäminen luovat pohjan lapsen kasvulle ja kehitykselle sekä älylliselle että sosiaaliselle oppimiselle. On todettu, että lasten ohjaustyö tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista lapsen kasvua ja kehitystä edistävää, jota voidaan tukea erilaisilla ohjatuilla toiminnoilla ja tuokioilla. Tässä työssä keskityttiin lapsen aistikäsittelyn toiminnan tukemiseen aistikokemusten ja aistituokioiden kautta. Työstä käy ilmi, miten lasten kanssa toimiva ohjaaja voi tavoitteellisesti aistitoimintoja huomioimalla tukea lasten tarkoituksenmukaista kasvua ja kehitystä. Työssä esitettiin keinoja ja välineitä joiden avulla ohjaaja voi tuottaa lapselle aistikokemuksia ja näin ollen tukea sensorisen integraation kehittymistä. Työssä tuotiin myös esille, miten ohjaaja voi miellyttävien aistikokemusten kautta tarjota lapselle keinoja niin stressinhallinnan kuin keskittymisen tueksi, jotka edesauttavat oppimista ja toimimista sosiaalisissa tilanteissa. Onnistumiset näissä tilanteissa nostavat lapsen itsetuntoa, joka mahdollistaa mielekkäämmän arjen ja tukee lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Työn toiminnallisena osana tuotettiin ohjauspaketti aistikokemusten huomioimiseksi lasten ohjaustyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja hyvinvointipalvelukeskus Soteekin Muksuteekin ohjaajille. Ohjauspaketti koostui kehon ulkopuolisia aisteja stimuloivista välineistä sekä näiden ohjauskorteista ja suunnitelluista aisti- ja rentoutustuokioista (Liitteet 3-37) jotka koottiin yhdeksi aistikansioksi. Kootun ohjauspaketin avulla ohjaaja voi tukea lapsen tervettä kehitystä miellyttävien aistikokemusten kautta. Vaikka työ suunnattiin Muksuteekin ohjaajille, on se sovellettavissa kaikille lasten ojaustyön avuksi.