Uuden kasvisburgerin kehittäminen : Friends & Brgrs Oy
Läspä, Nelli (2018)
Läspä, Nelli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi kasvisburger Friends & Brgrs -ravintolalle. Tarkoituksena oli saada kehitettyä herkullinen tuote, jossa erityisruokavaliot olisi huomioitu. Lisäksi yrityksen arvot ja heille ominaiset toimintatavat olisivat tärkeässä roolissa uuden burgerin kehitystyössä. Tuotekehitysprosessi toimi tutkimuksen roolissa tässä opinnäytetyössä. Tutkimuskysymyksenä toimi: Miten kehittää hyvä kasvishampurilainen asiakaslähtöisesti ja yrityksen arvot huomioon ottaen?
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi kaksi hyvin erilaista kasvishampurilaista. Toinen hampurilaisista muokkaantui kehitystyön aikana täysin vegaaniseksi ja toisessa oli eläinperäisistä tuotteista käytössä maitotuotteita. Vegaanisessa hampurilaisessa pääraaka-aineena olivat sienet ja kasvishampurilaisessa halloumjuusto. Tuotekehityksen aikana tehtiin tuotetestauksia Friends & Brgrssin tiloissa Tampereella ja inspiraatiota haettiin useista eri lähteistä.
Tuotekehitysprosessiin sisältyi kaksi asiakkaille tarkoitettua kyselyä, esitietokysely ja palautekysely. Esitietokyselyn tarkoituksena oli ikään kuin kartoittaa kohdeasiakkaiden tarpeita ja toiveita kehitettävää tuotetta koskien tuotekehitysprosessin alkuvaiheessa. Palautetta kerättiin kohderyhmältä tuotekehityksen loppuvaiheessa jo valmiista tuotteista. Tuotekehitysprosessin toiminnallisena osana tehtiin tuotetestauksia ja järjestettiin maistatustilaisuus uuden tuotteen valmistuttua. Maistatuksen tarkoituksena oli kerätä palautetta kehitetyistä tuotteista ja kartoittaa ihmisten mielipiteitä täydellisestä kasvishampurilaisesta.
Molemmat kasvishampurilaiset saivat kohdeasiakkailta hyvää palautetta ja niistä pidettiin kovasti. Uusi burger voitti vertailussa ravintolan nykyisen vegaanisen hampurilaisen. Vielä ei tiedetä, tullaanko uusia hampurilaisia näkemään Friends & Brgrsin ruokalistalla pysyvästi, mutta se on kuitenkin tavoitteena.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi kaksi hyvin erilaista kasvishampurilaista. Toinen hampurilaisista muokkaantui kehitystyön aikana täysin vegaaniseksi ja toisessa oli eläinperäisistä tuotteista käytössä maitotuotteita. Vegaanisessa hampurilaisessa pääraaka-aineena olivat sienet ja kasvishampurilaisessa halloumjuusto. Tuotekehityksen aikana tehtiin tuotetestauksia Friends & Brgrssin tiloissa Tampereella ja inspiraatiota haettiin useista eri lähteistä.
Tuotekehitysprosessiin sisältyi kaksi asiakkaille tarkoitettua kyselyä, esitietokysely ja palautekysely. Esitietokyselyn tarkoituksena oli ikään kuin kartoittaa kohdeasiakkaiden tarpeita ja toiveita kehitettävää tuotetta koskien tuotekehitysprosessin alkuvaiheessa. Palautetta kerättiin kohderyhmältä tuotekehityksen loppuvaiheessa jo valmiista tuotteista. Tuotekehitysprosessin toiminnallisena osana tehtiin tuotetestauksia ja järjestettiin maistatustilaisuus uuden tuotteen valmistuttua. Maistatuksen tarkoituksena oli kerätä palautetta kehitetyistä tuotteista ja kartoittaa ihmisten mielipiteitä täydellisestä kasvishampurilaisesta.
Molemmat kasvishampurilaiset saivat kohdeasiakkailta hyvää palautetta ja niistä pidettiin kovasti. Uusi burger voitti vertailussa ravintolan nykyisen vegaanisen hampurilaisen. Vielä ei tiedetä, tullaanko uusia hampurilaisia näkemään Friends & Brgrsin ruokalistalla pysyvästi, mutta se on kuitenkin tavoitteena.