Sukupolvien kohtaamisia yhteisessä digiryhmässä : Sukupolvitoiminnan vaikutus lasten ja ikäihmisten väliseen vuorovaikutukseen sekä osallisuuden kokemuksiin
Lauri, Lotta (2018)
Lauri, Lotta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sukupolvien välistä toimintaa sekä tutkia toiminnan vaikutuksia lasten ja ikäihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja osallisuuden kokemuksiin. Yhteistyökumppaneita työssä olivat Ylöjärven Lähitori sekä Ylöjärven Yhtenäiskoulu. Lähitorilta toimintaan osallistui ryhmä ikäihmisiä ja Yhtenäiskoululta viidesluokka. Työn tavoitteena oli luoda sukupolvien välistä kohtaamista ja toimintaa Ylöjärven Lähitorille sekä Yhtenäiskoululle ja näin edistää kaikenikäisten vuorovaikutusta sekä osallisuuden kokemuksia. Tutkimuskysymyksiä olivat: Millä tavalla sukupolvien välinen vuorovaikutus näyttäytyy ja kehittyy toiminnan eri vaiheissa? Millä tavalla toiminta tukee osallisuuden kokemuksia?
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuului selvitys, toiminnallinen tuotos sekä raporttiosuus. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelminä työssä olivat avoin ryhmähaastattelu, osallistuva havainnointi sekä palaute. Työn selvitys ja toiminnallinen osuus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2018 Lähitorin ja Yhtenäiskoulun tiloissa. Toimintakerrat suunniteltiin ja toteutettiin selvityksen pohjalta, ja niitä oli yhteensä kaksi. Toimintaan osallistui 3–6 ikäihmistä sekä 18 viidesluokkalaista. Toiminnasta kerätty aineisto analysoitiin teoriatietoon pohjautuen.
Tuloksista kävi ilmi, että sukupolvien välinen kohtaaminen ja vuorovaikutus lisääntyivät toiminnan edetessä. Osallisuuden kokemuksia koettiin etenkin toiminnan suunnittelussa sekä vastavuoroisen oppimisen tilanteissa voimaantumisen kokemuksina. Ongelmia vuorovaikutukselle ja osallisuuden kokemusten syntymiselle aiheuttivat ikäihmisten kuulo- ja näköongelmat sekä ikäihmisten ryhmän pieneneminen suhteessa oppilaiden ryhmän kokoon.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuului selvitys, toiminnallinen tuotos sekä raporttiosuus. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelminä työssä olivat avoin ryhmähaastattelu, osallistuva havainnointi sekä palaute. Työn selvitys ja toiminnallinen osuus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2018 Lähitorin ja Yhtenäiskoulun tiloissa. Toimintakerrat suunniteltiin ja toteutettiin selvityksen pohjalta, ja niitä oli yhteensä kaksi. Toimintaan osallistui 3–6 ikäihmistä sekä 18 viidesluokkalaista. Toiminnasta kerätty aineisto analysoitiin teoriatietoon pohjautuen.
Tuloksista kävi ilmi, että sukupolvien välinen kohtaaminen ja vuorovaikutus lisääntyivät toiminnan edetessä. Osallisuuden kokemuksia koettiin etenkin toiminnan suunnittelussa sekä vastavuoroisen oppimisen tilanteissa voimaantumisen kokemuksina. Ongelmia vuorovaikutukselle ja osallisuuden kokemusten syntymiselle aiheuttivat ikäihmisten kuulo- ja näköongelmat sekä ikäihmisten ryhmän pieneneminen suhteessa oppilaiden ryhmän kokoon.