Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sukupolvien kohtaamisia yhteisessä digiryhmässä : Sukupolvitoiminnan vaikutus lasten ja ikäihmisten väliseen vuorovaikutukseen sekä osallisuuden kokemuksiin

Lauri, Lotta (2018)

 
Avaa tiedosto
Lauri_Lotta.pdf (457.6Kt)
Lataukset: 


Lauri, Lotta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sukupolvien välistä toimintaa sekä tutkia toiminnan vaikutuksia lasten ja ikäihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja osallisuuden kokemuksiin. Yhteistyökumppaneita työssä olivat Ylöjärven Lähitori sekä Ylöjärven Yhtenäiskoulu. Lähitorilta toimintaan osallistui ryhmä ikäihmisiä ja Yhtenäiskoululta viidesluokka. Työn tavoitteena oli luoda sukupolvien välistä kohtaamista ja toimintaa Ylöjärven Lähitorille sekä Yhtenäiskoululle ja näin edistää kaikenikäisten vuorovaikutusta sekä osallisuuden kokemuksia. Tutkimuskysymyksiä olivat: Millä tavalla sukupolvien välinen vuorovaikutus näyttäytyy ja kehittyy toiminnan eri vaiheissa? Millä tavalla toiminta tukee osallisuuden kokemuksia?

Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuului selvitys, toiminnallinen tuotos sekä raporttiosuus. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelminä työssä olivat avoin ryhmähaastattelu, osallistuva havainnointi sekä palaute. Työn selvitys ja toiminnallinen osuus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2018 Lähitorin ja Yhtenäiskoulun tiloissa. Toimintakerrat suunniteltiin ja toteutettiin selvityksen pohjalta, ja niitä oli yhteensä kaksi. Toimintaan osallistui 3–6 ikäihmistä sekä 18 viidesluokkalaista. Toiminnasta kerätty aineisto analysoitiin teoriatietoon pohjautuen.

Tuloksista kävi ilmi, että sukupolvien välinen kohtaaminen ja vuorovaikutus lisääntyivät toiminnan edetessä. Osallisuuden kokemuksia koettiin etenkin toiminnan suunnittelussa sekä vastavuoroisen oppimisen tilanteissa voimaantumisen kokemuksina. Ongelmia vuorovaikutukselle ja osallisuuden kokemusten syntymiselle aiheuttivat ikäihmisten kuulo- ja näköongelmat sekä ikäihmisten ryhmän pieneneminen suhteessa oppilaiden ryhmän kokoon.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste