Asiakastyytyväisyys ruokapalveluihin : Ravintola Pirteria
Isoluoma, Hanne (2018)
Isoluoma, Hanne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720531
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulun alueella on yhteensä neljä eri opiskelijaravintolaa. Tämän opinnäytetyön tutkimusaiheena oli selvittää, millä perusteilla opiskelijat valitsevat päivittäisen lounasravintolansa. Tavoite oli kartoittaa keinoja, joiden avulla voitaisiin lisätä toimeksiantajan ravintolan, Fazer Food Services Oy:n Pirterian, näkyvyyttä eri kanavissa, mikä edesauttaisi saamaan lisää asiakkaita. Tutkimusmenetelmänä oli kysely. Tutkimus on kvantitatiivinen, mutta siinä on laadullisia piirteitä avointen kysymysten muodossa. Teoriaosassa käsitellään palveluntarjoajan perustiedot pääpiirteittäin, perehdytään opiskelijaruokailuasetuksiin ja -suosituksiin, asiakastyytyväisyyteen, ja lounasruokapaikan valintaan vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimusosassa perehdytään opiskelijakyselyn vastausten kautta saatuihin tuloksiin.
Yhteensä 65 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Monivalintatehtävien myötä saatiin tilastollista tietoa vastaajista, vastaajien lounasruokailutottumuksista ja Pirterian onnistumisista eri ravintolatyön osa-alueilla, ruokaan liittyvissä ja asiakaspalvelussa. Vapaan sanan kohdissa saatiin laadullista palautetta, jota yhdessä määrällisten tulosten kanssa voitiin verrata teoriaosion hypoteeseihin. Näin saatiin vastauksia opinnäytetyön alkuperäisiin tutkimusongelmiin, asiakastyytyväisyyteen ja näkyvyyteen. Kyselyn avulla saatiin tuloksia, joiden avulla voidaan suunnitella keinoja lisätä Pirterian näkyvyyttä sekä saada sen avulla asiakasmäärä vakioitua.
Tutkimus osoitti, että Pirteriaan ollaan ravintolatyön näkyvillä osa-alueilla tyytyväisiä. Ruokailutilan ahtaus sai palautetta ja ravintolan näkyvyydessä eri kanavissa nähtiin kehitettävää. Johtopäätöksissä ja pohdinnassa perehdytään palvelun parantamisen keinoihin sanallisen, internet- ja ilmoitustaulumarkkinoinnin osalta ja sosiaalisessa mediassa aktivoitumisen myötä, ja tämän lisäksi pohditaan tuloksien myötä esiinnousseiden positiivisten asioiden kääntämistä osaksi Pirterian vahvuutta opiskelijaravintolavaihtoehtona.
Yhteensä 65 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Monivalintatehtävien myötä saatiin tilastollista tietoa vastaajista, vastaajien lounasruokailutottumuksista ja Pirterian onnistumisista eri ravintolatyön osa-alueilla, ruokaan liittyvissä ja asiakaspalvelussa. Vapaan sanan kohdissa saatiin laadullista palautetta, jota yhdessä määrällisten tulosten kanssa voitiin verrata teoriaosion hypoteeseihin. Näin saatiin vastauksia opinnäytetyön alkuperäisiin tutkimusongelmiin, asiakastyytyväisyyteen ja näkyvyyteen. Kyselyn avulla saatiin tuloksia, joiden avulla voidaan suunnitella keinoja lisätä Pirterian näkyvyyttä sekä saada sen avulla asiakasmäärä vakioitua.
Tutkimus osoitti, että Pirteriaan ollaan ravintolatyön näkyvillä osa-alueilla tyytyväisiä. Ruokailutilan ahtaus sai palautetta ja ravintolan näkyvyydessä eri kanavissa nähtiin kehitettävää. Johtopäätöksissä ja pohdinnassa perehdytään palvelun parantamisen keinoihin sanallisen, internet- ja ilmoitustaulumarkkinoinnin osalta ja sosiaalisessa mediassa aktivoitumisen myötä, ja tämän lisäksi pohditaan tuloksien myötä esiinnousseiden positiivisten asioiden kääntämistä osaksi Pirterian vahvuutta opiskelijaravintolavaihtoehtona.