PERUSTOIMEENTULOTUEN KELA-SIIRTO : Asiakkaiden kokemuksia perustoimeentulotuen hakemisen muutoksesta
Laulumaa, Susanna; Paananen, Tuula (2018)
Laulumaa, Susanna
Paananen, Tuula
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli toimeksiantajan järjestämän ruokapankin asiakkaat.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset selvittävät asiakkaiden kokemuksia perustoimeentulotuen Kela-siirrosta, asiakkaan kokonaistilanteen huomioimista toimeentulotukityössä sekä asiakkaan oman näkemyksen toimeentulotukiasiakkuuden syistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille asiakkaan näkemys Kela-siirrosta ja toimeentulotukityöstä.
Perustoimeentulotuen siirto kunnalta Kelalle tapahtui 1.1.2017, jolloin avautui myös mahdollisuus hakea perustoimeentulotukea sähköisesti ilman henkilökohtaista kontaktia asiakaspalvelijaan. Tätä ennen perustoimeentulotuki haettiin kunnan sosiaalitoimelta, ja prosessiin liittyi aina asiakkaan kohtaaminen henkilökohtaisesti. Vastaajilla oli kokemusta perustoimeentulotuen hakemisesta sekä kunnalta että Kelalta.
Teoriaosuudessa käydään läpi toimeentulotuen sisältöä ja asiakaslähtöisyyttä toimeentulotukityössä. Perustoimeentulotuen Kela-siirrosta ja sen vaikutuksista on teoriaosuudessa kerrottu viitaten tuoreimpaan sosiaalibarometriin ja diakoniabarometriin sekä Kelan laatimaan raporttiin oman toimeentulotukityönsä onnistumisesta.
Tutkimusosio pohjautuu kyselylomakkeen vastauksiin, joiden antamaa tietoa syvennettiin haastatteluilla. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimus osoitti sähköisen hakumenetelmän olevan positiivinen muutos. Toisaalta vastaajat kokivat ihmiskontaktin ja palveluohjauksen tar-peelliseksi haasteellisessa elämäntilanteessa. Vastaajien ja haastateltavien määrä oli pieni, joten tutki-muksesta ei voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset selvittävät asiakkaiden kokemuksia perustoimeentulotuen Kela-siirrosta, asiakkaan kokonaistilanteen huomioimista toimeentulotukityössä sekä asiakkaan oman näkemyksen toimeentulotukiasiakkuuden syistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille asiakkaan näkemys Kela-siirrosta ja toimeentulotukityöstä.
Perustoimeentulotuen siirto kunnalta Kelalle tapahtui 1.1.2017, jolloin avautui myös mahdollisuus hakea perustoimeentulotukea sähköisesti ilman henkilökohtaista kontaktia asiakaspalvelijaan. Tätä ennen perustoimeentulotuki haettiin kunnan sosiaalitoimelta, ja prosessiin liittyi aina asiakkaan kohtaaminen henkilökohtaisesti. Vastaajilla oli kokemusta perustoimeentulotuen hakemisesta sekä kunnalta että Kelalta.
Teoriaosuudessa käydään läpi toimeentulotuen sisältöä ja asiakaslähtöisyyttä toimeentulotukityössä. Perustoimeentulotuen Kela-siirrosta ja sen vaikutuksista on teoriaosuudessa kerrottu viitaten tuoreimpaan sosiaalibarometriin ja diakoniabarometriin sekä Kelan laatimaan raporttiin oman toimeentulotukityönsä onnistumisesta.
Tutkimusosio pohjautuu kyselylomakkeen vastauksiin, joiden antamaa tietoa syvennettiin haastatteluilla. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Tutkimus osoitti sähköisen hakumenetelmän olevan positiivinen muutos. Toisaalta vastaajat kokivat ihmiskontaktin ja palveluohjauksen tar-peelliseksi haasteellisessa elämäntilanteessa. Vastaajien ja haastateltavien määrä oli pieni, joten tutki-muksesta ei voi tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä.