Osaamislähtöisen strategisen liiketoiminta-alueen generointi kansainvälisessä infra-alan yrityksessä
Mäkilä, Tuomas (2018)
Mäkilä, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020682
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajan olemassa olevat sekä potentiaaliset, uudet strategiset liiketoiminta-alueet sekä analysoida toimeksiantajan vahvuudet ja heikkoudet näillä toimialueilla. Tutkimuksen löydöksiä peilataan liiketoimintaympäristön keskeisiin menestystekijöihin ja kilpailijoihin. Näiden analyysien perusteella tutkimuksessa luodaan toimenpidesuositukset liiketoimintastrategialle.
Tutkimuksessa tehtiin selvitystyö strategisten liiketoiminta-alueiden keskeisille muodostamiskriteereille sekä markkinaselvityksien analyysien perusteella valittiin neljä potentiaalista toimialaa. Tämän jälkeen valituille toimialoille luotiin kilpailuprofiilit, joiden avulla voitiin tunnistaa strategisen liiketoimialan osaamisen painopistealueet keskeisten asiakkaiden, kilpailijoiden ja yrityksen välillä.
Opinnäytetyö on osana laajempaa liiketoimintastrategian tutkimustyötä, joka liittyy toimeksiantajan konsernin laatimaan strategisiin tavoitteisiin kaudelle 2016–2020. Toimeksiantajan infrastructure–organisaatio etsii liikevaihdon kasvua uusista liiketoiminta-alueista Suomessa.
Liiketoimintastrategian teossa tärkein osuus on perusteellinen analysointi sisäisen, että ulkoisen ympäristön tilasta sekä näiden analyysien pohjalta tehdyt huolelliset raportit. Huonosti analysoidun tutkimuksen tulokset ovat usein ympäripyöreitä ja jopa ennalta arvattuja. Ylimalkaisesti tehdyt analyysit ja näiden perusteella saadut tulokset ja toimenpide-ehdotukset voivat pahimmillaan antaa väärää informaatiota. Väärä informaatio voi johtaa pahimmillaan liiketoimintastrategian täydelliseen epäonnistumiseen.
Työn tuloksena muodostui osaamisen kartoitusanalyysi sekä strategisen liiketoiminta-alueen validointimenetelmä liiketoimintasuunnittelua varten. Kehitettyä menetelmää voidaan käyttää hyväksi toimialan tarkastelussa, kehittämisessä sekä seurannassa.
Tutkimuksessa tehtiin selvitystyö strategisten liiketoiminta-alueiden keskeisille muodostamiskriteereille sekä markkinaselvityksien analyysien perusteella valittiin neljä potentiaalista toimialaa. Tämän jälkeen valituille toimialoille luotiin kilpailuprofiilit, joiden avulla voitiin tunnistaa strategisen liiketoimialan osaamisen painopistealueet keskeisten asiakkaiden, kilpailijoiden ja yrityksen välillä.
Opinnäytetyö on osana laajempaa liiketoimintastrategian tutkimustyötä, joka liittyy toimeksiantajan konsernin laatimaan strategisiin tavoitteisiin kaudelle 2016–2020. Toimeksiantajan infrastructure–organisaatio etsii liikevaihdon kasvua uusista liiketoiminta-alueista Suomessa.
Liiketoimintastrategian teossa tärkein osuus on perusteellinen analysointi sisäisen, että ulkoisen ympäristön tilasta sekä näiden analyysien pohjalta tehdyt huolelliset raportit. Huonosti analysoidun tutkimuksen tulokset ovat usein ympäripyöreitä ja jopa ennalta arvattuja. Ylimalkaisesti tehdyt analyysit ja näiden perusteella saadut tulokset ja toimenpide-ehdotukset voivat pahimmillaan antaa väärää informaatiota. Väärä informaatio voi johtaa pahimmillaan liiketoimintastrategian täydelliseen epäonnistumiseen.
Työn tuloksena muodostui osaamisen kartoitusanalyysi sekä strategisen liiketoiminta-alueen validointimenetelmä liiketoimintasuunnittelua varten. Kehitettyä menetelmää voidaan käyttää hyväksi toimialan tarkastelussa, kehittämisessä sekä seurannassa.