Asiakastyytyväisyys Tampereen teetarjontaan
Korteniemi, Reetta-Liisa (2018)
Korteniemi, Reetta-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020654
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksiksi valikoitui kolme kysymystä: kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat Tampereen kahviloiden ja ravintoloiden teetarjontaan, mitä asioita he pitävät yleisesti tärkeinä koskien teetarjontaa, ja vaikuttaako teentoimittaja loppuasiakkaan tyytyväisyyteen. Työn toimeksiantajana toimi paikallinen teentoimittaja.
Tutkimus jaettiin kahteen osaan, verkkokyselyyn ja yrityskohtaisiin kyselyihin. Verkkokysely oli kaikille avoin kysely, jossa selvitettiin vastaajien teenjuontitapoja sekä heidän tärkeinä pitämiään asioita koskien teetarjontaa. Yrityskohtaiset kyselyt toteutettiin paperisina kyselylomakkeina valituissa kohdeyrityksissä. Kyselylomakkeilla selvitettiin, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat kohdeyrityksen teetarjontaan.
Yrityskohtaisista kyselyistä ilmeni, että toimeksiantajan teentoimituspiirissä olevien yritysten asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisempiä, kuin yritykset, jotka tilaavat teensä jostakin muualta. Teevalikoima koettiin yrityksissä laajemmaksi ja teen laatu paremmaksi. Teen hinta oli vastaajista osan mielestä kalliimpi verrattuna muihin yrityksiin.
Verkkokyselystä ilmeni, että vastaajien mielestä Tampereen kahvilat ja ravintolat eivät kiinnitä tarpeeksi huomiota teetarjontaan. Moni vastaajista kertoi juovansa pelkästään teetä joko terveydellisistä syistä tai sen paremman maun vuoksi. Joillekin myös kellon- tai vuodenaika vaikutti valintaan. Suurin osa vastaajista joi mieluummin haudutettua tai irtoteetä pussiteen sijasta. Tärkeimpiä asioita teetarjonnassa vastaajille olivat riittävä teevalikoima, teekupin koko ja muoto, teen oikeaoppinen valmistaminen ja tuotteen eettisyys. Monet arvostivat myös luomutuotteita sekä kotimaista teentoimittajaa.
Verkkokyselyssä vastaajilta kysyttiin myös mahdollisia kehitysideoita teetarjontaa varten.Vastaajien mielestä suurin kehitettävä osa-alue on teevalikoiman laajentaminen ja laatuun panostaminen. Monen mielestä myös henkilökunnan parempi koulutus teenvalmistamiseen oli erittäin tärkeää. Vastaajat halusivat myös tiedot teelaaduista paremmin esille yrityksen hinnastoon.
Tuloksista voi päätellä, että Tampereen kahviloilla ja ravintoloilla on edelleen paljon kehitettävää teetarjonnassa. Erityisesti haudutetun ja irtoteen tarjontaa tulisi kehittää. Joitakin hyviä esimerkkejä löytyy, mutta yleisesti teenjuojat joutuvat tyytymään pieneen valikoimaan ja huonoon laatuun. Teetarjontaan panostaminen voi olla yritykselle ratkaiseva kilpailutekijä, sillä moni asiakkaista ei juo ollenkaan kahvia.
Tutkimus jaettiin kahteen osaan, verkkokyselyyn ja yrityskohtaisiin kyselyihin. Verkkokysely oli kaikille avoin kysely, jossa selvitettiin vastaajien teenjuontitapoja sekä heidän tärkeinä pitämiään asioita koskien teetarjontaa. Yrityskohtaiset kyselyt toteutettiin paperisina kyselylomakkeina valituissa kohdeyrityksissä. Kyselylomakkeilla selvitettiin, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat kohdeyrityksen teetarjontaan.
Yrityskohtaisista kyselyistä ilmeni, että toimeksiantajan teentoimituspiirissä olevien yritysten asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisempiä, kuin yritykset, jotka tilaavat teensä jostakin muualta. Teevalikoima koettiin yrityksissä laajemmaksi ja teen laatu paremmaksi. Teen hinta oli vastaajista osan mielestä kalliimpi verrattuna muihin yrityksiin.
Verkkokyselystä ilmeni, että vastaajien mielestä Tampereen kahvilat ja ravintolat eivät kiinnitä tarpeeksi huomiota teetarjontaan. Moni vastaajista kertoi juovansa pelkästään teetä joko terveydellisistä syistä tai sen paremman maun vuoksi. Joillekin myös kellon- tai vuodenaika vaikutti valintaan. Suurin osa vastaajista joi mieluummin haudutettua tai irtoteetä pussiteen sijasta. Tärkeimpiä asioita teetarjonnassa vastaajille olivat riittävä teevalikoima, teekupin koko ja muoto, teen oikeaoppinen valmistaminen ja tuotteen eettisyys. Monet arvostivat myös luomutuotteita sekä kotimaista teentoimittajaa.
Verkkokyselyssä vastaajilta kysyttiin myös mahdollisia kehitysideoita teetarjontaa varten.Vastaajien mielestä suurin kehitettävä osa-alue on teevalikoiman laajentaminen ja laatuun panostaminen. Monen mielestä myös henkilökunnan parempi koulutus teenvalmistamiseen oli erittäin tärkeää. Vastaajat halusivat myös tiedot teelaaduista paremmin esille yrityksen hinnastoon.
Tuloksista voi päätellä, että Tampereen kahviloilla ja ravintoloilla on edelleen paljon kehitettävää teetarjonnassa. Erityisesti haudutetun ja irtoteen tarjontaa tulisi kehittää. Joitakin hyviä esimerkkejä löytyy, mutta yleisesti teenjuojat joutuvat tyytymään pieneen valikoimaan ja huonoon laatuun. Teetarjontaan panostaminen voi olla yritykselle ratkaiseva kilpailutekijä, sillä moni asiakkaista ei juo ollenkaan kahvia.