Liikkuminen virtuaalitodellisuudessa : case Muumi-Talo
Malmi, Noora (2018)
Malmi, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020668
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin virtuaalitodellisuuteen ympäristö 3D-mallinnetulle MuumiTalo-teokselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Muumimuseo. Tavoitteena oli löytää teokseen sopivimmat liikkumistavat. Työn tarkoituksena oli tutkia olemassa olevien virtuaalitodellisuusprojektien liikkumistapoja ja Muumi-Taloa ympäristönä. Lisäksi pohdittiin, mitä haasteita tulee vastaan, kun projekti toteutetaan museon tiloihin. Liikkumistavoista tahdottiin helposti opittavia ja mahdollisimman vähän kyberpahoinvointia aiheuttavia. Virtuaalitodellisuuteen liittyvissä tiedoissa käytettiin enimmäkseen painettuja lähteitä ja VR-projektien tutkimisessa verkkolähteitä. Projekti kehitettiin HTC Vive -virtuaalitodellisuusjärjestelmälle käyttäen Unity-pelimoottoria.
Virtuaalitodellisuuden liikkumistavat pystyttiin jakamaan neljään kategoriaan: teleporttaaminen, ohjaimella liikkuminen, vapaa liikkuminen ja paikallaan liikkuminen, joista kaksi ensimmäistä ovat keinotekoisesti ohjaimen avulla liikkumista ja kaksi viimeistä fyysistä liikkumista. Muumi-Taloon valittiin pääsääntöiseksi liikkumistavaksi teleporttaaminen, jolla pystytään siirtymään teoksen sisällä paikasta toiseen ohjaimella tähtäämällä. Työhön kehitettiin mahdollisuus katsoa teosta ulkoapäin pilvellä, jota liikutetaan painamalla ohjaimen painiketta pohjaan. HTC Vive laitteena mahdollisti myös vapaasti liikkumisen, jonka avulla käyttäjät pystyvät fyysisesti kävelemään talossa rajatulla alueella.
Virtuaalitodellisuuteen kehitettäessä tuli vastaan paljon ongelmia, joista suurimmat olivat kokemattomien käyttäjien tutustuttaminen keinotekoisiin liikkumistapoihin, kyberpahoinvoinnin mahdollisuuden minimoiminen ja teoksen ahtaat tilat. Kaikkia ongelmakohtia ei pystytty korjaamaan, mutta niihin esitettiin parannuskeinoja jatkokehitystä varten.
Virtuaalitodellisuuden liikkumistavat pystyttiin jakamaan neljään kategoriaan: teleporttaaminen, ohjaimella liikkuminen, vapaa liikkuminen ja paikallaan liikkuminen, joista kaksi ensimmäistä ovat keinotekoisesti ohjaimen avulla liikkumista ja kaksi viimeistä fyysistä liikkumista. Muumi-Taloon valittiin pääsääntöiseksi liikkumistavaksi teleporttaaminen, jolla pystytään siirtymään teoksen sisällä paikasta toiseen ohjaimella tähtäämällä. Työhön kehitettiin mahdollisuus katsoa teosta ulkoapäin pilvellä, jota liikutetaan painamalla ohjaimen painiketta pohjaan. HTC Vive laitteena mahdollisti myös vapaasti liikkumisen, jonka avulla käyttäjät pystyvät fyysisesti kävelemään talossa rajatulla alueella.
Virtuaalitodellisuuteen kehitettäessä tuli vastaan paljon ongelmia, joista suurimmat olivat kokemattomien käyttäjien tutustuttaminen keinotekoisiin liikkumistapoihin, kyberpahoinvoinnin mahdollisuuden minimoiminen ja teoksen ahtaat tilat. Kaikkia ongelmakohtia ei pystytty korjaamaan, mutta niihin esitettiin parannuskeinoja jatkokehitystä varten.