Matkailuyrityksen verkkokaupan suunnitelma
Turunen, Niina (2018)
Turunen, Niina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoite on tehdä suunnitelma siitä, millaisen verkkokaupan Woikoski Feeling kannattaa tehdä. Jotta päätavoitteeseen päästään, tehdään kysely ja bechmarkin-gin. Kyselyn kohderyhmä on Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Savon matkailualan yritykset. Benchmarkingiin on valittu Päijät-Hämeessä sijaitsevan liikunta- ja vapaa-ajan keskus Vierumäki sekä Etelä-Savossa sijaitseva luontomatkailuyritys Tervarumpu. Kyse-lyssä selvitetään, onko valitulla kohderyhmällä verkkokauppa käytössä ja jos on, niin millainen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä selvitetään, millaisia tuotteita ja palveluita kyseisten alueiden yritysten verkkokaupoissa on sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia verkkokauppa tuo tullessaan. Bechmarkingissa pyritään löytämään käytännön ideoita Woikoski Feelingin verkkokauppasuunnitelmaan.
Opinnäytetyö muodostuu päätutkimuskysymyksen ympärille, joiden avulla halutaan selvit-tää, millainen on toimiva ja kannattava verkkokauppa matkailuyrityksessä. Tämän lisäksi alatutkimuskysymysten avulla selvitetään, millainen rooli verkkokaupalla on matkailuyrityksessä ja miten ne ovat toteuttaneet verkkokauppoja. Myös strategiset, toiminnalliset ja juridiset seikat matkailuyrityksen verkkokaupassa tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyön tarkoituksena on hankkia tietoa verkkokaupan mahdollisuuksista myynnin lisäämisessä ja tehdä konkreettinen suunnitelma siitä, kuinka verkkokauppa voidaan luoda Woikoski Feelingille. Kyselyn ja bechmarkingin avulla kerättyä tietoa on tarkoitus hyödyntää Woikoski Feelingin oman verkkokaupan suunnittelussa ja siinä, millaisia tuotteita ja palveluita verkkokauppaan kannatta laittaa myyntiin. Tapaustutkimus on valittu opinnäytetyön tutkimukselliseksi lähestymistavaksi, koska Woikoski Feelingillä halutaan lisätä myyntiä ja verkkokauppa on sellainen myyntikanava, jossa yritys haluaa olla tulevaisuudessa mukana. Tässä opinnäyteyössä tutkittava ilmiö on verkkokauppa ja sen suunnittelu matkailijoille.
Opinnäytetyö muodostuu päätutkimuskysymyksen ympärille, joiden avulla halutaan selvit-tää, millainen on toimiva ja kannattava verkkokauppa matkailuyrityksessä. Tämän lisäksi alatutkimuskysymysten avulla selvitetään, millainen rooli verkkokaupalla on matkailuyrityksessä ja miten ne ovat toteuttaneet verkkokauppoja. Myös strategiset, toiminnalliset ja juridiset seikat matkailuyrityksen verkkokaupassa tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyön tarkoituksena on hankkia tietoa verkkokaupan mahdollisuuksista myynnin lisäämisessä ja tehdä konkreettinen suunnitelma siitä, kuinka verkkokauppa voidaan luoda Woikoski Feelingille. Kyselyn ja bechmarkingin avulla kerättyä tietoa on tarkoitus hyödyntää Woikoski Feelingin oman verkkokaupan suunnittelussa ja siinä, millaisia tuotteita ja palveluita verkkokauppaan kannatta laittaa myyntiin. Tapaustutkimus on valittu opinnäytetyön tutkimukselliseksi lähestymistavaksi, koska Woikoski Feelingillä halutaan lisätä myyntiä ja verkkokauppa on sellainen myyntikanava, jossa yritys haluaa olla tulevaisuudessa mukana. Tässä opinnäyteyössä tutkittava ilmiö on verkkokauppa ja sen suunnittelu matkailijoille.