DNA:n vuokraamien verkko-operaattoripalveluiden laskuntarkastuksen automatisointi
Pulkki, Silja (2018)
Pulkki, Silja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020733
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan ja rakennetaan operaattoriostojen tietokanta DNA Oyj:lle. Opinnäytetyöprojekti on osa suurempaa kehitysprojektia DNA:lla. Tavoitteena on saada tietokanta siihen kuntoon, että se on helposti ajettavissa tulevaan järjestelmään. Tarkoituksena on tarkastaa operaattorilaskut ja varmistaa kohteille oikeat vuokrat, hinnat ja laskutuksen oikea-aikaisuus.
Projektista hyötyvät laskuntarkastusta tekevät sekä uutta järjestelmää käyttävät työntekijät. Projektiin liittyy useita eri sidosryhmiä, kuten esimerkiksi taloushallinnon osa-alueista ostoreskontra, kirjanpito ja laskenta. Tekniikan yksikön puolelta projektiin liittyvät esimerkiksi siirto- ja radioverkot sekä viihde- ja laajakaistapalvelut.
Tuloksena opinnäytetyöstä saadaan tietokanta, jossa on listattuna kaikki tietyn operaattorin laskut, niiden kohteet ja tarvittavat tiedot niistä. Loppujen lopuksi projektin tuloksena on operaattorilaskuja automatisoiva järjestelmä, joka tehostaa koko laskuntarkastusprosessin. Tämä jää kuitenkin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti digitaalista taloushallintoa, mutta keskitytään erityisesti ostolaskuihin. Kohdeyrityksessä on jo automatisoitu taloushallinto ja sähköinen ostolaskuprosessi, joten sitä ei muuteta, vaan lisätään prosessin automaatiota. Opinnäytetyössä keskitytään laskuntarkastusprosessin automatisointiin sopimuksiin perustuvien ostolaskujen osalta (operaattorilaskut). Näiden laskujen kohteita on iso massa käsiteltävänä, joten niiden tarkastuksen automatisoinnista on mm. ajallisesti paljon hyötyä laskujen tarkastajille.
Empiirisessä osuudessa selvitetään laskuntarkastuksen automatisoinnin tarvetta ja kuvaillaan tietokannan luomisprosessi, sekä siinä esille tulleita ongelmia ja näiden ratkaisuja. Tietokanta luotiin yhden ison operaattorin laskuista ja tätä samaa prosessia on tarkoitus jatkossa soveltaa myös muihin operaattoreihin.
Opinnäytetyöprojektista saatiin lopputulokseksi konkreettinen tietokanta, jonka avulla pystytään tehostamaan operaattorilaskujen tarkastusprosessia. Kaikki tieto laskujen kohteista menee tulevaisuudessa uuteen järjestelmään, jonne tietokanta tullaan ajamaan. Tänne kohteiden tiedot päivittyvät automaattisesti, mikä tehostaa huomattavasti laskuntarkastajien työprosessia. Laskuntarkastusprosessi on todella hidasta tällä hetkellä, joten sen tehostumisesta saatavat hyödyt ovat niin työtunteina kuin taloudellisestikin hyvin kannattavia DNA:lle.
Projektista hyötyvät laskuntarkastusta tekevät sekä uutta järjestelmää käyttävät työntekijät. Projektiin liittyy useita eri sidosryhmiä, kuten esimerkiksi taloushallinnon osa-alueista ostoreskontra, kirjanpito ja laskenta. Tekniikan yksikön puolelta projektiin liittyvät esimerkiksi siirto- ja radioverkot sekä viihde- ja laajakaistapalvelut.
Tuloksena opinnäytetyöstä saadaan tietokanta, jossa on listattuna kaikki tietyn operaattorin laskut, niiden kohteet ja tarvittavat tiedot niistä. Loppujen lopuksi projektin tuloksena on operaattorilaskuja automatisoiva järjestelmä, joka tehostaa koko laskuntarkastusprosessin. Tämä jää kuitenkin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleisesti digitaalista taloushallintoa, mutta keskitytään erityisesti ostolaskuihin. Kohdeyrityksessä on jo automatisoitu taloushallinto ja sähköinen ostolaskuprosessi, joten sitä ei muuteta, vaan lisätään prosessin automaatiota. Opinnäytetyössä keskitytään laskuntarkastusprosessin automatisointiin sopimuksiin perustuvien ostolaskujen osalta (operaattorilaskut). Näiden laskujen kohteita on iso massa käsiteltävänä, joten niiden tarkastuksen automatisoinnista on mm. ajallisesti paljon hyötyä laskujen tarkastajille.
Empiirisessä osuudessa selvitetään laskuntarkastuksen automatisoinnin tarvetta ja kuvaillaan tietokannan luomisprosessi, sekä siinä esille tulleita ongelmia ja näiden ratkaisuja. Tietokanta luotiin yhden ison operaattorin laskuista ja tätä samaa prosessia on tarkoitus jatkossa soveltaa myös muihin operaattoreihin.
Opinnäytetyöprojektista saatiin lopputulokseksi konkreettinen tietokanta, jonka avulla pystytään tehostamaan operaattorilaskujen tarkastusprosessia. Kaikki tieto laskujen kohteista menee tulevaisuudessa uuteen järjestelmään, jonne tietokanta tullaan ajamaan. Tänne kohteiden tiedot päivittyvät automaattisesti, mikä tehostaa huomattavasti laskuntarkastajien työprosessia. Laskuntarkastusprosessi on todella hidasta tällä hetkellä, joten sen tehostumisesta saatavat hyödyt ovat niin työtunteina kuin taloudellisestikin hyvin kannattavia DNA:lle.