Videosarjan konseptointi Keski-Uusimaa-lehdelle
Koski, Anne (2018)
Koski, Anne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020738
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni ideoin, konseptoin ja toteutin Keski-Uusimaan verkkosivuille videosarjan, jossa kokeilin dokumentin keinojen käyttämistä paikallislehden videotuotannossa.
Halusin työssäni keskittyä nimenomaan videoihin, sillä niiden katsomisen uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa. Verkkolaitteita valmistava tietoliikenne- ja elektroniikkateollisuusyritys Cisco ennustaa, että vuonna 2021 videot muodostavat 81 prosenttia verkkoliikenteestä.
Koska videomuotoisuuden lisäksi sarjassa oli oltava muutakin uutta, jolla video erottuu, päädyin testaamaan, miten dokumentin keinoja voidaan hyödyntää lyhyessä ja uutismaisessa verkkovideossa. Dokumentille on tyypillistä, että lajityypistä liikutaan ketterästi toiseen ja eri kerrontatapoja yhdistellään. Käytinkin jokaisessa videossa seurantadokumentin ja henkilökuvan aineksia. Lisäksi draamallisen rakenteen keinot osoittautuivat toimiviksi lyhyissä verkkovideoissa.
Suomalainen dokumenttielokuva elää 2010-luvulla edelleen viime vuosituhannen lopulla alkanutta kultakauttaan. Viime vuosina Suomessa monet dokumentit ovat rikkoneet katsojaennätyksiä. Esimerkiksi vuonna 2016 ensi-iltansa saanut Järven tarina on kaikkien aikojen katsotuin dokumenttielokuva. Elokuvan on nähnyt yli 130 000 ihmistä.
Myös verkkovideolla on mahdollisuus tavoittaa suuria yleisöjä, mikäli aihe on mielenkiintoinen. Toimeksiantajani pyynnöstä verkkovideosarja suunniteltiin niin, että sen aiheet puhuttelisivat 30–40-vuotiaita, sillä koettiin, että tästä ryhmästä voisi löytyä vielä nykyistä enemmänkin kiinnostusta lehteämme kohtaan. Sarjan suunnittelussa käytin apuna kohderyhmästä löytyvää tietoa ja lisäksi tutkin ennakoinnin avulla tulevaisuuden trendejä.
Toteutin syksyn 2018 aikana kolme videota Keski-Uusimaan verkkosivuille. Keräsin videosarjasta palautetta niin katsojilta kuin alan ammattilaiseltakin. Niiden pohjalta olen kehittänyt konseptin sekä tehnyt ehdotuksia sen jatkokehittämiseksi.
Halusin työssäni keskittyä nimenomaan videoihin, sillä niiden katsomisen uskotaan lisääntyvän tulevaisuudessa. Verkkolaitteita valmistava tietoliikenne- ja elektroniikkateollisuusyritys Cisco ennustaa, että vuonna 2021 videot muodostavat 81 prosenttia verkkoliikenteestä.
Koska videomuotoisuuden lisäksi sarjassa oli oltava muutakin uutta, jolla video erottuu, päädyin testaamaan, miten dokumentin keinoja voidaan hyödyntää lyhyessä ja uutismaisessa verkkovideossa. Dokumentille on tyypillistä, että lajityypistä liikutaan ketterästi toiseen ja eri kerrontatapoja yhdistellään. Käytinkin jokaisessa videossa seurantadokumentin ja henkilökuvan aineksia. Lisäksi draamallisen rakenteen keinot osoittautuivat toimiviksi lyhyissä verkkovideoissa.
Suomalainen dokumenttielokuva elää 2010-luvulla edelleen viime vuosituhannen lopulla alkanutta kultakauttaan. Viime vuosina Suomessa monet dokumentit ovat rikkoneet katsojaennätyksiä. Esimerkiksi vuonna 2016 ensi-iltansa saanut Järven tarina on kaikkien aikojen katsotuin dokumenttielokuva. Elokuvan on nähnyt yli 130 000 ihmistä.
Myös verkkovideolla on mahdollisuus tavoittaa suuria yleisöjä, mikäli aihe on mielenkiintoinen. Toimeksiantajani pyynnöstä verkkovideosarja suunniteltiin niin, että sen aiheet puhuttelisivat 30–40-vuotiaita, sillä koettiin, että tästä ryhmästä voisi löytyä vielä nykyistä enemmänkin kiinnostusta lehteämme kohtaan. Sarjan suunnittelussa käytin apuna kohderyhmästä löytyvää tietoa ja lisäksi tutkin ennakoinnin avulla tulevaisuuden trendejä.
Toteutin syksyn 2018 aikana kolme videota Keski-Uusimaan verkkosivuille. Keräsin videosarjasta palautetta niin katsojilta kuin alan ammattilaiseltakin. Niiden pohjalta olen kehittänyt konseptin sekä tehnyt ehdotuksia sen jatkokehittämiseksi.