Puheterapiaa tukevan mobiilipelin kehittäminen
Ukkonen, Juho (2018)
Ukkonen, Juho
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120820573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää mobiilipeliä puheterapian avuksi. Keskeisiin tavoitteisiin kuului prototyypin kehittäminen ja jatkokehityksen suunnittelu sekä pelin hyödyllisyyden arviointi puheterapian apuna.
Ensiksi taustatyönä tutkittiin lasten kehitystä ja pelejä opetuksen apuna. Taustatyötä tehtiin tutkimalla eri lähteistä miten pelien vaikutusta opetukseen. Taustatyötä tehtiin pelin suunnittelussa apuna olleen puheterapeutin kanssa, mm. käymällä läpi erilaisia puheterapian tukena käytettäviä pelejä ja leikkejä. Taustatyöksi tutkittiin myös pelin kehityksen perjaatteita ja tärkeimpiä huomioitavia asioita pelin kehityksessä.
Taustatöiden jälkeen valittiin keskeinen peli, jota hyödynnetään puheterapiassa usein. Puheterapeutin kanssa päädyttiin luokittelupeliin, jossa luokitellaan erilaisia asioita kuten eläimiä, hedelmiä ja huonekaluja. Valittu peli päätettiin toeuttaa Android-mobiilialustalle. Huolellisen suunnittelun jälkeen pelin prototyyppi toteutettiin opinnäytetyön käytännönosuudessa.
Valmis prototyyppi testattiin sekä pelin toiminnallisuus puheterapian apuna arvioitiin. Positiivisten arviointi tuloksien jälkeen pelille kehitettiin jatkokehityssuunnitelma.
Ensiksi taustatyönä tutkittiin lasten kehitystä ja pelejä opetuksen apuna. Taustatyötä tehtiin tutkimalla eri lähteistä miten pelien vaikutusta opetukseen. Taustatyötä tehtiin pelin suunnittelussa apuna olleen puheterapeutin kanssa, mm. käymällä läpi erilaisia puheterapian tukena käytettäviä pelejä ja leikkejä. Taustatyöksi tutkittiin myös pelin kehityksen perjaatteita ja tärkeimpiä huomioitavia asioita pelin kehityksessä.
Taustatöiden jälkeen valittiin keskeinen peli, jota hyödynnetään puheterapiassa usein. Puheterapeutin kanssa päädyttiin luokittelupeliin, jossa luokitellaan erilaisia asioita kuten eläimiä, hedelmiä ja huonekaluja. Valittu peli päätettiin toeuttaa Android-mobiilialustalle. Huolellisen suunnittelun jälkeen pelin prototyyppi toteutettiin opinnäytetyön käytännönosuudessa.
Valmis prototyyppi testattiin sekä pelin toiminnallisuus puheterapian apuna arvioitiin. Positiivisten arviointi tuloksien jälkeen pelille kehitettiin jatkokehityssuunnitelma.