Laatukäsikirjan päivitys ISO 9001:2015 versioon katsastusyritykselle
Niemelä, Tomi (2018)
Niemelä, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219506
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää kohdeyrityksen vanhentunut ISO 9001:2008 -standardin mukainen laatukäsikirja uusimpaan ISO 9001:2015 versioon. Opinnäytetyö toteutettiin Tampereella sijaitsevalle Kymppikatsastus Oy nimiselle yritykselle, jonka siirtymäaika laadunhallintajärjestelmässä uuteen versioon oli lopuillaan.
Opinnäytetyön alussa on käyty läpi laadun teoriaa, laadunhallintajärjestelmän rakennetta ja laadunhallinnan periaatteita. Lähdeaineistona on käytetty paljon ammattikirjallisuutta sekä ISO -standardisoimisjärjestön virallisia julkaisuja ja nettisivuja. Lopuksi on kuvattu opinnäytetyöprojektin lähtötilanne ja sen eteneminen. Projekti aloitettiin tutustumalla vanhaan laatukäsikirjaan ja ISO 9001:2008 ja ISO 9001:2015 standardien välisiin eroavaisuuksiin. Merkittävimmät päivitykset laatukäsikirjassa kohdistuivat liiketoimintaympäristön muutoksiin, sidosryhmien odotuksiin, viestintäsuunnitelmaan ja johtajuuteen.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja yritykselle saatiin luotua ajoissa ISO 9001:2015 -standardin mukainen laatukäsikirja, joka vastaa yrityksen asettamia toiveita ja täyttää standardin asettamat vaatimukset. Laadittu laatukäsikirja sisältää yrityksen salassa pidettävää tietoa, jonka takia sitä ei ole julkaistu tämän opinnäytetyön liitteissä.
Opinnäytetyön alussa on käyty läpi laadun teoriaa, laadunhallintajärjestelmän rakennetta ja laadunhallinnan periaatteita. Lähdeaineistona on käytetty paljon ammattikirjallisuutta sekä ISO -standardisoimisjärjestön virallisia julkaisuja ja nettisivuja. Lopuksi on kuvattu opinnäytetyöprojektin lähtötilanne ja sen eteneminen. Projekti aloitettiin tutustumalla vanhaan laatukäsikirjaan ja ISO 9001:2008 ja ISO 9001:2015 standardien välisiin eroavaisuuksiin. Merkittävimmät päivitykset laatukäsikirjassa kohdistuivat liiketoimintaympäristön muutoksiin, sidosryhmien odotuksiin, viestintäsuunnitelmaan ja johtajuuteen.
Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet ja yritykselle saatiin luotua ajoissa ISO 9001:2015 -standardin mukainen laatukäsikirja, joka vastaa yrityksen asettamia toiveita ja täyttää standardin asettamat vaatimukset. Laadittu laatukäsikirja sisältää yrityksen salassa pidettävää tietoa, jonka takia sitä ei ole julkaistu tämän opinnäytetyön liitteissä.