Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sosiaalisen median hyödyntäminen mikroyrityksen markkinoinnissa ja asiakasviestinnässä
Puhakka, Riikka (2018)
Puhakka, Riikka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120853
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa paikallisesti toimivan mikroyrityksen näkökulmasta. Työn toimeksiantaja on pieni kouvolalainen yritys, joka vuokraa hallitilaa koiraharrastamiseen. Työn tutkimusongelmana oli toimeksiantajayrityksen tilanvuokraustoiminnan kehittäminen ja selvitys siitä, miten yritys voisi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja asiakasviestinnässä. Työn tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle konkreettisia kehitysehdotuksia, joilla hallin käyttöä pystyttäisiin lisäämään.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median markkinoinnista ja viestinnästä. Työssä perehdytään myös sosiaaliseen mediaan käsitteenä ja sosiaalisen median yleisimpiin palveluihin. Teoriaa tarkastellaan mikroyrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön keskeisenä menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta täydennettiin benchmarking-menetelmän avulla. Työn käytännön osuudessa laadittiin toimeksiantajan asiakkaille ja muille koiraharrastajille suunnattu kyselytutkimus. Tutkimuslomake tehtiin Webropol-ohjelmalla ja vastaukset kerättiin toimeksiantajan Facebook-sivuilla olevan kyselylinkin kautta.
Kyselyyn saatiin yhteensä 60 vastausta. 97 % vastaajista oli joskus käynyt toimeksiantajan hallilla. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä sekä hallin ominaisuuksiin että toimeksiantajayrityksen Facebook- ja kotisivuihin. Hallille toivottiin lajiin tutustumistapahtumia ja parannuksia välineisiin ja oleskelutilaan. Kotisivuille toivottiin enemmän ajankohtaisia asioita, kuvia ja treenivinkkejä. Myös Facebook-sivulla vastaajia kiinnostivat eniten ajankohtaiset asiat ja hallilla järjestettävät tapahtumat.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi useita kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Tutkimuksen tuloksien perusteella hallilla on tarvetta pienille päivityksille varusteissa ja oleskelutilassa. Kotisivuilta kannattaa poistaa vanhentuneet tiedot ja lisätä sisältöä. Sivujen ulkoasua, tekstiä ja kuvia voisi muuttaa yhtenäisemmäksi. Kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä Facebook-sivuihin, mutta benchmarking-tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantajalle ehdotettiin kuvien runsaampaa käyttöä Facebookin julkaisuissa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median markkinoinnista ja viestinnästä. Työssä perehdytään myös sosiaaliseen mediaan käsitteenä ja sosiaalisen median yleisimpiin palveluihin. Teoriaa tarkastellaan mikroyrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön keskeisenä menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta täydennettiin benchmarking-menetelmän avulla. Työn käytännön osuudessa laadittiin toimeksiantajan asiakkaille ja muille koiraharrastajille suunnattu kyselytutkimus. Tutkimuslomake tehtiin Webropol-ohjelmalla ja vastaukset kerättiin toimeksiantajan Facebook-sivuilla olevan kyselylinkin kautta.
Kyselyyn saatiin yhteensä 60 vastausta. 97 % vastaajista oli joskus käynyt toimeksiantajan hallilla. Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä sekä hallin ominaisuuksiin että toimeksiantajayrityksen Facebook- ja kotisivuihin. Hallille toivottiin lajiin tutustumistapahtumia ja parannuksia välineisiin ja oleskelutilaan. Kotisivuille toivottiin enemmän ajankohtaisia asioita, kuvia ja treenivinkkejä. Myös Facebook-sivulla vastaajia kiinnostivat eniten ajankohtaiset asiat ja hallilla järjestettävät tapahtumat.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi useita kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Tutkimuksen tuloksien perusteella hallilla on tarvetta pienille päivityksille varusteissa ja oleskelutilassa. Kotisivuilta kannattaa poistaa vanhentuneet tiedot ja lisätä sisältöä. Sivujen ulkoasua, tekstiä ja kuvia voisi muuttaa yhtenäisemmäksi. Kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä Facebook-sivuihin, mutta benchmarking-tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantajalle ehdotettiin kuvien runsaampaa käyttöä Facebookin julkaisuissa.