Aikakauslehdet digitaalisessa muutoksessa : nykytila ja tulevaisuuden näkymät
Komonen, Oona (2018)
Komonen, Oona
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120860
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään viikoittain ilmestyvien kaupallisten yleisaikakauslehtien digitaalista muutosta liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Lisäksi työssä pohditaan aikakauslehtien tulevaisuutta.
Empiirinen tutkimusaineisto koostuu aiemman tutkimustiedon lisäksi puolistrukturoiduista teemahaastatteluista aikakauslehtien tekijöille Suomesta ja ulkomailta. Haastateltaviksi on valittu Seuran, Avun, Suomen Kuvalehden, The Weekin ja The Economistin edustajat.
Haastattelujen avulla on pyritty selvittämään, mitä aikakauslehtien tekijät ajattelevat nykytilanteesta sekä kuinka he näkevät aikakauslehtien tulevaisuuden.
Teoreettinen viitekehys rakentuu median muutoksesta sekä muuttuneesta liiketoimintaympäristöstä. Yksi merkittävä syy on digitalisaatio, joka on haastanut medioiden perinteiset tulonansaintakeinot.
Tutkimuksessa selvisi, että aikakauslehdet kamppailevat osittain samojen haasteiden kanssa. Lehtien verkkotekemistä on kehitetty, mutta digitaalinen siirtymä on monilla vasta vaiheessa. Myös tuottojen saaminen lehden verkkoversiosta on osoittautunut haasteelliseksi.
Aikakauslehtien tekijät uskovat, että tulevaisuudessa ansaintamallit pirstaloituvat yhä enemmän. Erilaisten maksumuurien ja kuluttajarahoitteisuuden määrä kasvanee tulevaisuudessa, mutta on myös todennäköistä, että journalistisen tuotteen rinnalle kehitetään oheistoimintaa.
Lehtien tekijöiden mukaan laatujournalismin rooli korostuu tulevaisuudessa, ja osittain siitä syystä heidän luottamus lehden selviytymiseen on vahva. On kuitenkin pohdittava, onko laadukkaan työn tekeminen mahdollista, jos toimitusten koko supistuu entisestään.
Keskeinen johtopäätös on, että aikakauslehtien pitää uudistua sekä muuttaa nykyisiä toimintatapojaan selvitäkseen muutoksesta. Opinnäytetyö pyrkii esittämään erilaisia tapoja löytää uutta taloudellista kasvua, mutta toistaiseksi varmaa strategiaa menestykseen ei voi sanoa. On mahdotonta tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Todennäköistä kuitenkin on, että ne lehdet, jotka ovat mukautumiskykyisiä sekä uskovat itseensä, selviävät.
Empiirinen tutkimusaineisto koostuu aiemman tutkimustiedon lisäksi puolistrukturoiduista teemahaastatteluista aikakauslehtien tekijöille Suomesta ja ulkomailta. Haastateltaviksi on valittu Seuran, Avun, Suomen Kuvalehden, The Weekin ja The Economistin edustajat.
Haastattelujen avulla on pyritty selvittämään, mitä aikakauslehtien tekijät ajattelevat nykytilanteesta sekä kuinka he näkevät aikakauslehtien tulevaisuuden.
Teoreettinen viitekehys rakentuu median muutoksesta sekä muuttuneesta liiketoimintaympäristöstä. Yksi merkittävä syy on digitalisaatio, joka on haastanut medioiden perinteiset tulonansaintakeinot.
Tutkimuksessa selvisi, että aikakauslehdet kamppailevat osittain samojen haasteiden kanssa. Lehtien verkkotekemistä on kehitetty, mutta digitaalinen siirtymä on monilla vasta vaiheessa. Myös tuottojen saaminen lehden verkkoversiosta on osoittautunut haasteelliseksi.
Aikakauslehtien tekijät uskovat, että tulevaisuudessa ansaintamallit pirstaloituvat yhä enemmän. Erilaisten maksumuurien ja kuluttajarahoitteisuuden määrä kasvanee tulevaisuudessa, mutta on myös todennäköistä, että journalistisen tuotteen rinnalle kehitetään oheistoimintaa.
Lehtien tekijöiden mukaan laatujournalismin rooli korostuu tulevaisuudessa, ja osittain siitä syystä heidän luottamus lehden selviytymiseen on vahva. On kuitenkin pohdittava, onko laadukkaan työn tekeminen mahdollista, jos toimitusten koko supistuu entisestään.
Keskeinen johtopäätös on, että aikakauslehtien pitää uudistua sekä muuttaa nykyisiä toimintatapojaan selvitäkseen muutoksesta. Opinnäytetyö pyrkii esittämään erilaisia tapoja löytää uutta taloudellista kasvua, mutta toistaiseksi varmaa strategiaa menestykseen ei voi sanoa. On mahdotonta tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Todennäköistä kuitenkin on, että ne lehdet, jotka ovat mukautumiskykyisiä sekä uskovat itseensä, selviävät.