Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Exploring modern methods of 3D asset creation

Lindsten, Antti (2018)

Avaa tiedosto
Lindsten_Antti.pdf (1019.Kt)
Lataukset: 


Lindsten, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia 3D-mallintamisen moderneja työmenetelmiä reaaliaikaista hahmontamista varten. Koska mallinnustekniikat kehittyvät nopeaa tahtia, monet aikaisemmin käytetyt menetelmät ovat jo vanhentuneet ja korvattu modernimmalla lähestymistavalla. Relevanttien lähteiden löytäminen voi osoittautua vaikeaksi, ja työn tavoitteena on löytää modernit työtavat vanhentuneiden tapojen joukosta ja muodostaa tiivis kokonaisuus, joka antaa kattavan yleiskuvan kokonaisprosessista. Mallinnukseen liittyvässä työnkulussa on lukuisia eri vaiheita.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella jossa pohjustetaan mallinnukseen liittyviä perusasioita ja -käsitteitä. Tämän jälkeen siirrytään käytännön osuuteen jonka tavoitteena on luoda hahmomalleja tutkittujen menetelmien mukaisesti. Koska jokaiseen mallinnusvaiheeseen liittyy paljon yksityiskohtia ja monimutkaisuuksia, kaikki prosessit tulee tutkia ja käydä läpi tarkasti.


Pääosa tutkimuksesta tehtiin Internet-lähteiden pohjalta, käyttämällä lähteinä lukuisia artikkeleita ja keskustelupalstaviestejä. Artikkelit on valittu tunnetuilta sivustoilta, varmistaen tietojen luotettavuuden. Tämän lisäksi lähteenä on käytetty pelifirmojen julkaisuja joissa kerrotaan heidän lähestymistavoista. Keskustelupalstoilta kerätyt tiedot ovat peräisin ihmisiltä jotka työskentelevät alalla ja ovat tietoisia nykyisistä metodeista. Käytännön osuudessa käytettiin mallinnusohjelmana Blenderiä josta mallit siirrettiin Substance Painteriin viimeistelyä varten. Malleja käytettiin Turku Game Labin paloturvallisuus-simulaatiossa.

Tutkimuksen tulokset osoittautuvat lupaaviksi, ja näin ollen opinnäytetyön tavoitteissa onnistuttiin. Uudet hahmomallit näyttivät realistisemmilta kuin vanhoilla menetelmillä tehtynä. Lisäksi uudet menetelmät helpottivat mallintamista yksinkertaistamalla monia vaiheita mallinnusprosessissa.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että uusien menetelmien tutkimiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa. Käytetty aika maksaa itsensä takaisin realististen 3D-mallien muodossa ja leikkaamalla monia turhia työvaiheita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste