Asiakashankintasuunnitelma kasvuyritykselle
Hellstedt, Jimi (2018)
Hellstedt, Jimi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221027
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön toteutuksena toimii asiakashankintasuunnitelma toimeksiantajalle, joka on aloittamassa systemaattista myyntityötään. Toimeksiantaja toimii anonyymina, eikä toteutusta julkaista julkisesti. Työ on toteutettu vuoden 2018 aikana, tarkemmin aihe on lyöty lukkoon alkukesästä ja työ on valmistunut marraskuussa 2018. Alkuvuodesta 2018 aloitimme opinnäytetyöhön liittyvän kurssin, jossa käsiteltiin ensiksi erilaisia tapoja tehdä opinnäytetyö, jolloin valitsin toiminnallisen tavan.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa käydään läpi työn tavoitteita sekä esitellään toimeksiantajan tilannetta. Teoriaosuus on jaettu kahteen pääkäsitteeseen, jotka ovat B2B-ostokäyttäytyminen ja uusasiakashankinta. B2B-ostokäyttäytymisessä syvennytään siihen, miten digitalisaatio on muuttanut ostamista, jonka johdosta myyjien pitää miettiä moderneita tapoja hankkia uusia asiakkuuksia. Olen käynyt myös läpi erilaisia ostajaprofiileja, joka auttaa myyjää mukautumaan erilaisten ostajien kanssa.
Uusasiakashankinnassa käydään ensin läpi prospektointia, joka on asiakashankinnan perusta. Siinä on tärkeää tiedostaa oma kohderyhmä, jolloin pystyy tekemään laadukasta asiakashankintaa. Kävin läpi asiakashankintaa outbound- ja inbound-markkinoinnin kautta, sillä se oli helppo tapa rajata aihetta. Outbound-markkinoinnin kohdalla on käyty läpi kylmäsoittamista sekä sitä onko sillä minkäänlaista tulevaisuutta. Uusasiakashankinta teoriaosuuden lopuksi kävin läpi näiden molempien tapojen yhdistelmää eli yhdistelmämyyntiä. Yhdistelmämyynnin ideana on ottaa inbound-markkinoinnista hyödyllistä asiakasdataa outbound-markkinointiin, jolloin siitä tulee tuloksellisempaa.
Toteutuksessa käytin teoriaperustetta pohjana, jolloin sain tuotua teorian käytännön tasolle toimeksiantajani tarpeisiin. Toteutuksessa loin konkreettisia ratkaisuita ongelmien ympärille, jolloin se on helppo ottaa käytäntöön. Työtä pystyy myös muokkaamaan helposti muuttuvaan myynnin maailmaan, jolloin se pysyy aina ajankohtaisena. Tuotos on tätä hetkeä vastaava asiakashankintasuunnitelma, jolla pystyy aloittamaan systemaattisen myyntityön.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa käydään läpi työn tavoitteita sekä esitellään toimeksiantajan tilannetta. Teoriaosuus on jaettu kahteen pääkäsitteeseen, jotka ovat B2B-ostokäyttäytyminen ja uusasiakashankinta. B2B-ostokäyttäytymisessä syvennytään siihen, miten digitalisaatio on muuttanut ostamista, jonka johdosta myyjien pitää miettiä moderneita tapoja hankkia uusia asiakkuuksia. Olen käynyt myös läpi erilaisia ostajaprofiileja, joka auttaa myyjää mukautumaan erilaisten ostajien kanssa.
Uusasiakashankinnassa käydään ensin läpi prospektointia, joka on asiakashankinnan perusta. Siinä on tärkeää tiedostaa oma kohderyhmä, jolloin pystyy tekemään laadukasta asiakashankintaa. Kävin läpi asiakashankintaa outbound- ja inbound-markkinoinnin kautta, sillä se oli helppo tapa rajata aihetta. Outbound-markkinoinnin kohdalla on käyty läpi kylmäsoittamista sekä sitä onko sillä minkäänlaista tulevaisuutta. Uusasiakashankinta teoriaosuuden lopuksi kävin läpi näiden molempien tapojen yhdistelmää eli yhdistelmämyyntiä. Yhdistelmämyynnin ideana on ottaa inbound-markkinoinnista hyödyllistä asiakasdataa outbound-markkinointiin, jolloin siitä tulee tuloksellisempaa.
Toteutuksessa käytin teoriaperustetta pohjana, jolloin sain tuotua teorian käytännön tasolle toimeksiantajani tarpeisiin. Toteutuksessa loin konkreettisia ratkaisuita ongelmien ympärille, jolloin se on helppo ottaa käytäntöön. Työtä pystyy myös muokkaamaan helposti muuttuvaan myynnin maailmaan, jolloin se pysyy aina ajankohtaisena. Tuotos on tätä hetkeä vastaava asiakashankintasuunnitelma, jolla pystyy aloittamaan systemaattisen myyntityön.