Lisenssiohjelmien hallinta
Solanakis, Ioannis (2018)
Solanakis, Ioannis
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121121017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia erilaisten lisenssiohjelmien hallinnointia yrityksen Windows-ympäristössä ja kartoittaa mahdollisimman hyvä prosessi kyseisten ohjelmien asentamiseen ja hallinnointiin. Opinnäytetyö on toteutettu havainnoimalla ja perehtymällä eri lisenssi ohjelmien hallinnointimenetelmiin sekä ohjelmien asennusmenetelmiin yli 1000 työntekijän suuryrityksessä, jota tässä työssä käytetään esimerkkiyrityksenä.
Tämän opinnäytetyön tekijä työskentelee kyseisenyrityksen IT Service Deskin tukihenkilönä. Tässä työssä tehtävänkuvaan kuuluu muun muassa yrityksen työntekijöiden tekemien tukipyyntöjen käsittely ja ratkaisu, työasemien asennus, mobiililaitteiden hallinta, lisenssipyyntöjen käsittely sekä erilaisten projektien parissa työskentely. Työssä on tarkasteltu kehitettäviä asioita siis pääosin Service Deskin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä esitellään muutamia suosittuja hallinnointi-ja jakeluohjelmistoja, kuten System Center Configuration Manageria (SCCM) ja Microsoft Active Directorya (AD). Muun muassa nämä ohjelmistot ovat keskeisessä roolissa yrityksen lisenssien hallinnassa. Hallinnointimenetelmientutkimisessa kiinnitetään huomiota prosessien ja menetelmien helppokäyttöisyyteen sekä selkeyteen. Asennuksissa tarkastellaan eri asennusmetodeita, sekä niiden sopivuutta tietyille lisenssityypeille. Työssä käytetään esimerkkeinä muutamia lisenssi tyyppejä, joita on voitu havainnoida ja testata yritysympäristössä. Nämä esimerkit auttavat ymmärtämään erilaisten hallinnointimenetelmien kehityskohteita.
Opinnäytetyön materiaali perustuu vuoden 2018 aikana kerättyyn tietoon yrityksen lisenssien hallinnasta. Kyseisen vuoden aikana hallintaan on pyritty tekemään muutoksia ja tämän opinnäytetyön tekijä on ollut mukana muutoksien suunnittelussa ja käyttöönotossa. Työn tulostenpohjalta saatiin selkeä kuva siitä, minkälaisia haasteita nykyisissä prosesseissa esiintyy sekä mitä prosessikehityksessä tulee ottaa huomioon isossa yrityksessä.
Tämän opinnäytetyön tekijä työskentelee kyseisenyrityksen IT Service Deskin tukihenkilönä. Tässä työssä tehtävänkuvaan kuuluu muun muassa yrityksen työntekijöiden tekemien tukipyyntöjen käsittely ja ratkaisu, työasemien asennus, mobiililaitteiden hallinta, lisenssipyyntöjen käsittely sekä erilaisten projektien parissa työskentely. Työssä on tarkasteltu kehitettäviä asioita siis pääosin Service Deskin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä esitellään muutamia suosittuja hallinnointi-ja jakeluohjelmistoja, kuten System Center Configuration Manageria (SCCM) ja Microsoft Active Directorya (AD). Muun muassa nämä ohjelmistot ovat keskeisessä roolissa yrityksen lisenssien hallinnassa. Hallinnointimenetelmientutkimisessa kiinnitetään huomiota prosessien ja menetelmien helppokäyttöisyyteen sekä selkeyteen. Asennuksissa tarkastellaan eri asennusmetodeita, sekä niiden sopivuutta tietyille lisenssityypeille. Työssä käytetään esimerkkeinä muutamia lisenssi tyyppejä, joita on voitu havainnoida ja testata yritysympäristössä. Nämä esimerkit auttavat ymmärtämään erilaisten hallinnointimenetelmien kehityskohteita.
Opinnäytetyön materiaali perustuu vuoden 2018 aikana kerättyyn tietoon yrityksen lisenssien hallinnasta. Kyseisen vuoden aikana hallintaan on pyritty tekemään muutoksia ja tämän opinnäytetyön tekijä on ollut mukana muutoksien suunnittelussa ja käyttöönotossa. Työn tulostenpohjalta saatiin selkeä kuva siitä, minkälaisia haasteita nykyisissä prosesseissa esiintyy sekä mitä prosessikehityksessä tulee ottaa huomioon isossa yrityksessä.