Omaishoitajien äkillisiin kriisitilanteisiin varautuminen : maakunnallisen asiakas- ja palveluohjausmallin arviointi
Vuorikoski, Johanna (2018)
Vuorikoski, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120968
Tiivistelmä
KomPAssi-hanke on osa hallituksen I&O-kärkihanketta jossa kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa. KomPAssi-hankkeessa on yhtenä osa-alueena kehitetty omaishoitajien äkillisiin kriisitilanteisiin varautumisen toimintamalli, joka pilotoitiin kahdeksassa Varsinais-Suomen kunnassa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hankkeessa kehitetty toimintamalli toimii ja miten sitä voitaisiin edelleen kehittää.
Omaishoidon työntekijöille tehtiin Webropol -kysely toimintamallin pilottijakson jälkeen. Omaishoitajat haastateltiin puhelimitse. Aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä ja raportoitiin kuvailevana.
Omaishoidon työntekijät kokivat hankalaksi sen, ettei omaishoitajan tietoihin saa mennä sopimuksen teon yhteydessä, jolloin oleellisia asioita omaishoitajuuteen liittyen ei pystytä täydentämään tietojärjestelmään. Sekä omaishoidon työntekijät, että omaishoitajat kokivat verkostokartan aikaa vieväksi täyttää. Suurin osa omaishoitajista oli ottanut käyttöön omaishoitajakortin. Omaishoitajat olivat pohtineet erilaisia kriisien mahdollisuuksia ja suunnitelleet, miten toimivat näissä tilanteissa. Heillä oli hyvä läheisten tukiverkosto, jotka auttavat tarvittaessa. Omaishoitajia mietitytti etenkin omaishoidon alkuvaiheessa oma jaksaminen läheisen hoidossa. Myös hoidettavan kunnon pohdittiin vaikuttavan omaishoitajan omaan jaksamiseen.
Omaishoitajan kriisitilanteiden toimintamallia tulisi kehittää tukemaan omaishoitajan jaksamista. Niin omaishoitajan, kuin omaishoidettavankin psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista tulee pitää huolta. Viranomaistahon tulee varmistaa, että omaishoitajalla on käytössään tarvittava tieto erilaisia kriisitilanteita silmällä pitäen. Tietojärjestelmiä tulee kehittää palvelemaan omaishoitotilanteita. Esimerkiksi tieto omaishoitajuustilanteesta sekä läheisten yhteystiedot tulisi löytyä molempien potilas-/asiakastiedoista, jolloin tietojärjestelmän tulisi palvella viranomaisia siten, ettei kirjaamista tarvitse tehdä useaan eri paikkaan erikseen. Omaishoidon työntekijät toivovat myös, että kriisitilanteissa vapaana olevat tilapäishoidon paikat olisi helppo löytää. Myös tähän ongelmaan voidaan löytää ratkaisuja tietojärjestelmiä kehittämällä.
Omaishoidon työntekijöille tehtiin Webropol -kysely toimintamallin pilottijakson jälkeen. Omaishoitajat haastateltiin puhelimitse. Aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä ja raportoitiin kuvailevana.
Omaishoidon työntekijät kokivat hankalaksi sen, ettei omaishoitajan tietoihin saa mennä sopimuksen teon yhteydessä, jolloin oleellisia asioita omaishoitajuuteen liittyen ei pystytä täydentämään tietojärjestelmään. Sekä omaishoidon työntekijät, että omaishoitajat kokivat verkostokartan aikaa vieväksi täyttää. Suurin osa omaishoitajista oli ottanut käyttöön omaishoitajakortin. Omaishoitajat olivat pohtineet erilaisia kriisien mahdollisuuksia ja suunnitelleet, miten toimivat näissä tilanteissa. Heillä oli hyvä läheisten tukiverkosto, jotka auttavat tarvittaessa. Omaishoitajia mietitytti etenkin omaishoidon alkuvaiheessa oma jaksaminen läheisen hoidossa. Myös hoidettavan kunnon pohdittiin vaikuttavan omaishoitajan omaan jaksamiseen.
Omaishoitajan kriisitilanteiden toimintamallia tulisi kehittää tukemaan omaishoitajan jaksamista. Niin omaishoitajan, kuin omaishoidettavankin psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista tulee pitää huolta. Viranomaistahon tulee varmistaa, että omaishoitajalla on käytössään tarvittava tieto erilaisia kriisitilanteita silmällä pitäen. Tietojärjestelmiä tulee kehittää palvelemaan omaishoitotilanteita. Esimerkiksi tieto omaishoitajuustilanteesta sekä läheisten yhteystiedot tulisi löytyä molempien potilas-/asiakastiedoista, jolloin tietojärjestelmän tulisi palvella viranomaisia siten, ettei kirjaamista tarvitse tehdä useaan eri paikkaan erikseen. Omaishoidon työntekijät toivovat myös, että kriisitilanteissa vapaana olevat tilapäishoidon paikat olisi helppo löytää. Myös tähän ongelmaan voidaan löytää ratkaisuja tietojärjestelmiä kehittämällä.