Eropalvelut vanhemmuuden tukena : Vanhempien kokemuksia MLL Tampereen osaston eropalveluista
Hoikka, Anniina; Päiväniemi, Heidi (2018)
Hoikka, Anniina
Päiväniemi, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120918
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvailla asiakkaiden kokemuksia Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osaston eropalveluista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakkaiden kokemuksista ja tuoda ne näkyviksi. Pyrkimyksenä oli, että MLL Tampereen osasto saisi tarvitsemaansa lisätietoa asiakaskokemuksista ja eropalveluidensa vaikuttavuudesta. Kyseiset palvelut ovat kaikille avoimia matalan kynnyksen palveluita. Opinnäytetyön rajaukseen valittiin neljä yksittäistä palvelumuotoa: Eron edessä -illat, Vanhemman neuvo -vertaistukiryhmä, Lastenvalvojien infopiste sekä yksilöohjaus.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka oli suunnattu MLL Tampereen osaston eropalveluita käyttäneille vanhemmille. Kyselyyn sisältyi myös kvalitatiivisia avoimia kysymyksiä, joiden avulla haluttiin tavoittaa nimenomaan vanhempien kokemukset. Aineistoa kerättiin niin sähköisen kuin paperisenkin kyselylomakkeen avulla. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, millaisia kokemuksia vanhemmilla on MLL Tampereen osaston palveluista erokriisin tukena ja miten palvelut ovat tukeneet asiakkaiden vanhemmuutta erokriisissä. Lisäksi haluttiin saada selville, miten MLL Tampereen osaston palveluita olisi vastaajien mielestä mahdollista kehittää. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin Tixel 10 -ohjelman avulla ja kvalitatiiviset osuudet aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Pääosin tulokset olivat myönteisiä. Lähes kaikki vastaajat kokivat, että palveluihin oli helppo hakeutua ja että ne olivat matalan kynnyksen palveluita. Suurin osa koki saaneensa kaipaamaansa tukea riittävän nopeasti. Osaan kysymyksistä vastaajat vastasivat sen mukaan, mitä palveluita he olivat käyttäneet, ja näin saatiin tarkkaa tietoa jokaisesta palvelusta erikseen. Kysyttäessä palveluiden vaikuttavuudesta vastaajien ja tämän puolison tai lasten väliseen suhteeseen, vastauksissa oli havaittavissa vaihtelevuutta. Suurimmilta osin palveluiden koettiin vaikuttaneen kokemukseen tai ajatuksiin vanhemmuudesta. Vastaajien esittämät kehittämisehdotukset olivat moninaisia: muun muassa ennaltaehkäiseviä palveluita ja ryhmämuotoista toimintaa toivottiin lisää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka oli suunnattu MLL Tampereen osaston eropalveluita käyttäneille vanhemmille. Kyselyyn sisältyi myös kvalitatiivisia avoimia kysymyksiä, joiden avulla haluttiin tavoittaa nimenomaan vanhempien kokemukset. Aineistoa kerättiin niin sähköisen kuin paperisenkin kyselylomakkeen avulla. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, millaisia kokemuksia vanhemmilla on MLL Tampereen osaston palveluista erokriisin tukena ja miten palvelut ovat tukeneet asiakkaiden vanhemmuutta erokriisissä. Lisäksi haluttiin saada selville, miten MLL Tampereen osaston palveluita olisi vastaajien mielestä mahdollista kehittää. Kyselystä saatu aineisto analysoitiin Tixel 10 -ohjelman avulla ja kvalitatiiviset osuudet aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Pääosin tulokset olivat myönteisiä. Lähes kaikki vastaajat kokivat, että palveluihin oli helppo hakeutua ja että ne olivat matalan kynnyksen palveluita. Suurin osa koki saaneensa kaipaamaansa tukea riittävän nopeasti. Osaan kysymyksistä vastaajat vastasivat sen mukaan, mitä palveluita he olivat käyttäneet, ja näin saatiin tarkkaa tietoa jokaisesta palvelusta erikseen. Kysyttäessä palveluiden vaikuttavuudesta vastaajien ja tämän puolison tai lasten väliseen suhteeseen, vastauksissa oli havaittavissa vaihtelevuutta. Suurimmilta osin palveluiden koettiin vaikuttaneen kokemukseen tai ajatuksiin vanhemmuudesta. Vastaajien esittämät kehittämisehdotukset olivat moninaisia: muun muassa ennaltaehkäiseviä palveluita ja ryhmämuotoista toimintaa toivottiin lisää.