Musiikinkuluttajien hankintamotivaatiot ja uuden musiikin löytäminen
Lempola, Laura-Maria (2018)
Lempola, Laura-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120964
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikinkuluttajien äänitehankintoja koskevia motivaatioita ja uuden musiikin löytämistä metallimusiikin kontekstissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset, 15-60 -vuotiaat, pääasiassa metallia kuuntelevat ja kuluttavat henkilöt. Työn tarkoituksena oli selvittää, voiko tietyn genren musiikkia kuuntelevien musiikkipreferensseistä päätellä heidän musiikinkulutus- ja löytötapojaan. Opinnäytetyön tavoite oli luoda tutkimushaastatteluilla saadun tiedon, sekä jo olemassa olleen tilastodatan ja tutkimustiedon pohjalta kuluttajaprofiileja alan pk-yritysten käyttöön.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi musiikkiäänitteiden markkinointia ja jakelua sekä musiikkialan digitalisoitumista, päätöksenteon psykologiaa, sekä metallimusiikkia kuuntelevia kuluttajina. Digitalisoitumisella on ollut mullistava vaikutus koko musiikkialan nykytilanteeseen, aina musiikin tekemisestä sen julkaisuun, markkinointiin, löytämiseen ja kuluttamiseen, ja kehitys jatkuu edelleen. Päätöksentekoon vaikuttavia psykologisia tekijöitä käsitellään Robert Cialdinin vaikutusvallan teorian, sekä valintaylikuormituksen kautta, ja metallimusiikin kuluttajia kuluttajaheimoteorian kautta.
Tutkimusosuus toteutettiin yksilöhaastatteluina, joiden tuloksia käytettiin pääasiallisena lähteenä kuluttajaprofiloinnille. Tuloksista tehdyt havainnot vastasivat pitkälle teoriaosuudessa tehtyjä olettamia kuluttajakäyttäytymisestä metallimusiikkikontekstissa, ja tukevat käsitystä metallin kuuntelijoista viiteryhmänsä perinteitä ja fyysistä levykokemusta arvostavina kuluttajina, mutta tuovat myös esiin käytännöllisyyden tavoittelun digitaalisten formaattien kulutuksessa. Uuden musiikin löytäminen on usein sosiaalinen, joskin sattumanvarainen prosessi, jossa kavereiden suosituksille annetaan paljon arvoa, vaikka digitaaliset kanavat näyttelevätkin nykyään merkittävää roolia tässäkin.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi musiikkiäänitteiden markkinointia ja jakelua sekä musiikkialan digitalisoitumista, päätöksenteon psykologiaa, sekä metallimusiikkia kuuntelevia kuluttajina. Digitalisoitumisella on ollut mullistava vaikutus koko musiikkialan nykytilanteeseen, aina musiikin tekemisestä sen julkaisuun, markkinointiin, löytämiseen ja kuluttamiseen, ja kehitys jatkuu edelleen. Päätöksentekoon vaikuttavia psykologisia tekijöitä käsitellään Robert Cialdinin vaikutusvallan teorian, sekä valintaylikuormituksen kautta, ja metallimusiikin kuluttajia kuluttajaheimoteorian kautta.
Tutkimusosuus toteutettiin yksilöhaastatteluina, joiden tuloksia käytettiin pääasiallisena lähteenä kuluttajaprofiloinnille. Tuloksista tehdyt havainnot vastasivat pitkälle teoriaosuudessa tehtyjä olettamia kuluttajakäyttäytymisestä metallimusiikkikontekstissa, ja tukevat käsitystä metallin kuuntelijoista viiteryhmänsä perinteitä ja fyysistä levykokemusta arvostavina kuluttajina, mutta tuovat myös esiin käytännöllisyyden tavoittelun digitaalisten formaattien kulutuksessa. Uuden musiikin löytäminen on usein sosiaalinen, joskin sattumanvarainen prosessi, jossa kavereiden suosituksille annetaan paljon arvoa, vaikka digitaaliset kanavat näyttelevätkin nykyään merkittävää roolia tässäkin.