The score Test Drive as a narrative element in the animation film How to train your dragon
Silin, Magdalena (2018)
Silin, Magdalena
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221077
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to analyse how the film music works as a narrative element in the scene Test Drive, from the film How to train your dragon (2010). The film is produced by DreamWorks Animation and the music is composed by John Powell. The reason for choosing this film and scene is because the film music is an important part as an element both throughout the film. The aim of the thesis is to study how music in action scenes in animated Hollywood mainstream children’s films is composed. My purpose is to gain knowledge of how to compose music for film. The analysis is limited to only one children’s animation film and one scene from that film. The material that I used is the scene where the music piece Test Drive occurs, the sheet music of the music piece, the film’s script and the music piece on Spotify. The method that I use is case study, and for analysing the music piece is done with music theory knowledge and is a qualitative model that I have developed on my own. There was not found a method that suited the music piece or the purpose of this thesis. There have not been done previous analysis about the film music in How to train your dragon, though small analyses about film music composed by John Powell have been done. I discovered in the analysis that there are many elements that needs to be included in a composition. With recurring themes and melodies that sound different each time and with the help of the three act structure and the dramatic curve, the result of the music piece is extraordinary and outstanding.
There is a list of definitions in the introduction chapter where every musical term used in this analysis is explained. I detta examensarbete analyseras hur filmmusikstycket Test Drive i filmen How to train your dragon (2010) fungerar som ett berättarelement i scenen där det förekommer. Syftet med detta arbete är att få mera kunskap i hur filmmusik komponeras, speciellt mera kunskap om filmmusik för actionscener i animerade barnfilmer. Detta arbete behandlar bara en animerad barnfilm och endast en actionscen ur filmen. Actionscenen är begränsad till en scen där filmens huvudperson flyger. Materialet i arbetet utgörs av scenen där Test Drive förekommer, partituret till filmmusikstycket, filmens manus och musikstycket i sig. De två olika metoderna som jag använder mig av är fallstudie i filmmusik i animerade barnfilmer från Hollywood med stora budgetar, samt en egen utvecklad kvalitativ modell vid analysen av musikstyckets partitur. Orsaken till att jag har utvecklat en egen analysmodell är att tidigare gjorda analyseringsmodeller inte passar mitt musikstycke eller syftet med mitt examensarbete. Den dramatiska kurvan och treaktsmodellen är båda viktiga verktyg i analysen av partituret och även det som J. Treasure (2009) tar upp; hur och på vilka olika sätt hjärnan uppfattar ljud och musik. Resultaten av analysen är bland annat att musik som innehåller olika element och verktyg inte bara ger ett större djup åt filmen och till de känslor som musiken väcker, utan med återkommande melodier och teman också ger ett större djup till karaktärerna samtidigt som de fungerar som berättarelement. Vid analysen av musikstycket får jag även en bra insyn i hur användningen av treaktsmodellen och den dramatiska kurvan kan fungera som ett bra verktyg under processen då filmmusikstycket komponeras. Med hjälp av dessa två modeller kommer filmmusiken inte bara att stöda filmens berättelse utan även göra det möjligt för filmmusikstycket att fungera ensamt utan att vara kopplat till bilden.
There is a list of definitions in the introduction chapter where every musical term used in this analysis is explained.