Uuden buffetkonseptin suunnittelu : Case: Mallastupa Oy.
Palomäki, Lilli (2018)
Palomäki, Lilli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella uusi buffetkonsepti työn toimeksiantajalle Mallastupa Oy:lle. Työ suunniteltiin toteutettavaksi heidän toimipisteelleen Mallaskosken Panimoravintolaan vuoden 2019 kesäsesonkia varten.
Kehittämisen tueksi luotiin asiakaskysely, jonka avulla selvitettiin Mallaskosken Panimoravintolan asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä, etsittiin kehittämisen kohteita ja haettiin asiakkailta ideoita ja toiveita uutta buffetkonseptia varten. Konseptin kehittämisen ja suunnittelun pohjana käytettiin Mallastuvan jo olemassa olevaa buffetkonseptia. Kyselyn tuloksien avulla voitiin kartoittaa Panimoravintolan lähtötilanne, jonka jälkeen oli mahdollista aloittaa konseptin käyttäjälähtöinen suunnittelu.
Tuloksista voitiin todeta asiakkaiden olevan tyytyväisiä Mallaskosken Panimoravintolan toimintaan. Asiakkaat pitivät Panimoravintolan asiakaspalvelun laatua, miljöötä, sijaintia, terassia ja paikallista olutta yrityksen parhaimpina puolina. Tyytymättömyyttä asiakkaiden keskuudessa herättivät erityisesti ruoan laatu, vajavainen markkinointi ja sisällä sijaitsevien istumapaikkojen vähäisyys. Kaikkiin tyytymättömyyttä herättäneisiin asioihin pyrittiin löytämään ratkaisu palvelumuotoilun avulla.
Kehitysprosessin tueksi asiakaskyselyn tuloksista saatiin laadittua runko buffetkonseptin suunnitteluun. Rungon ja vanhan buffetkonseptin avulla konseptin ideointi ja suunnittelu oli vaivatonta, sillä rungosta selvisi asiakkaiden toivoma buffet, oheistuote ja haluttu hintataso. Työn tuloksena syntyi uusi konsepti ”Makuja Suomen luonnosta” -burgerbuffet. Buffetin nimellä viitataan siinä käytettyihin suomalaisiin villiyrtteihin. Myytäväksi oheistuotteeksi liitettiin Mallaskosken Panimon oluista laadittu kolmen tuotteen maistelutarjotin, joka sisältää kolme eri tyylistä olutta. Buffetista saatiin laadittua asiakkaiden toiveiden mukainen eli persoonallinen, vaihteleva, monipuolinen ja kotimaisuutta tukeva.
Kehittämisen tueksi luotiin asiakaskysely, jonka avulla selvitettiin Mallaskosken Panimoravintolan asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä, etsittiin kehittämisen kohteita ja haettiin asiakkailta ideoita ja toiveita uutta buffetkonseptia varten. Konseptin kehittämisen ja suunnittelun pohjana käytettiin Mallastuvan jo olemassa olevaa buffetkonseptia. Kyselyn tuloksien avulla voitiin kartoittaa Panimoravintolan lähtötilanne, jonka jälkeen oli mahdollista aloittaa konseptin käyttäjälähtöinen suunnittelu.
Tuloksista voitiin todeta asiakkaiden olevan tyytyväisiä Mallaskosken Panimoravintolan toimintaan. Asiakkaat pitivät Panimoravintolan asiakaspalvelun laatua, miljöötä, sijaintia, terassia ja paikallista olutta yrityksen parhaimpina puolina. Tyytymättömyyttä asiakkaiden keskuudessa herättivät erityisesti ruoan laatu, vajavainen markkinointi ja sisällä sijaitsevien istumapaikkojen vähäisyys. Kaikkiin tyytymättömyyttä herättäneisiin asioihin pyrittiin löytämään ratkaisu palvelumuotoilun avulla.
Kehitysprosessin tueksi asiakaskyselyn tuloksista saatiin laadittua runko buffetkonseptin suunnitteluun. Rungon ja vanhan buffetkonseptin avulla konseptin ideointi ja suunnittelu oli vaivatonta, sillä rungosta selvisi asiakkaiden toivoma buffet, oheistuote ja haluttu hintataso. Työn tuloksena syntyi uusi konsepti ”Makuja Suomen luonnosta” -burgerbuffet. Buffetin nimellä viitataan siinä käytettyihin suomalaisiin villiyrtteihin. Myytäväksi oheistuotteeksi liitettiin Mallaskosken Panimon oluista laadittu kolmen tuotteen maistelutarjotin, joka sisältää kolme eri tyylistä olutta. Buffetista saatiin laadittua asiakkaiden toiveiden mukainen eli persoonallinen, vaihteleva, monipuolinen ja kotimaisuutta tukeva.