Etsy-kaupan viestintä pienyrittäjän näkökulmasta : eli miten lisätä tunnettavuutta viestinnän avulla?
Hokkanen, Ruut (2018)
Hokkanen, Ruut
Turun ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221101
Tiivistelmä
Suomalaiset neulovat paljon, mutta neulottujen tuotteiden myynnille on Suomessa vain vähän toimivia myyntialustoja. Yksi potentiaalinen alusta on Etsy. Se on kansainvälinen verkkokauppa-alusta, jossa voi ostaa ja myydä vintagea ja käsitöitä. Etsystä on kirjoitettu suomen kielellä vähän, ja toivonkin, että tämä opinnäytetyö antaa vinkkejä ja näkökulmia viestintään Etsy-alustalla.
Hyvin toteutettu viestintä toimii tunnettavuuden sekä myynnin lisääjänä. Tässä opinnäytetyössä käsittelen verkkokaupan viestintää ja työssäni pyrin vastaamaan siihen, mitkä viestinnälliset toimet auttavat tuntemattoman käsityöyrittäjän erottautumista Etsy-verkkokauppa-alustalla. Viestintää ja Etsyn käytäntöjä tutkitaan oman verkkokauppani Roots by Ruutin kautta. (https://www.etsy.com/shop/RootsByRuut)
Tässä opinnäytetyössä käsitellään verkkokaupan viestintää, johon liittyy kuvien valitsemista, asiakasviestintää, kriisiviestintää, hakukoneoptimointia, viestintää sosiaalisessa mediassa ja kuluja. Kuluissa keskitytään käsittelemään Etsy-verkkokaupan kuluja suomalaisen myyjän näkökulmasta. Koko ajan rinnalla kulkee käytännön kokemukset lapasia myyvän Roots by Ruut -verkkokauppani kautta.
Ensimmäinen kuukausi käytettiin alustaan tutustumiseen, ja toisen kuukauden aikana verkkokauppaan ohjattiin liikennettä sosiaalisen median avulla. Analytiikkatietoja kertyi kuukauden mittaiselta ajanjaksolta. Viestinnän tavoittavuutta seurattiin päivittäin Instagramin, Pinterestin ja Etsyn analytiikkaominaisuuksien avulla. Prosessin kautta selvisi, että Etsy-verkkokaupan viestinnässä tunnettavuutta lisääviä tekijöitä ovat verkkokaupan sisällä tehty hakukoneoptimointi, Instagram-viestintä sekä laadukkaat kuvat.
Hyvin toteutettu viestintä toimii tunnettavuuden sekä myynnin lisääjänä. Tässä opinnäytetyössä käsittelen verkkokaupan viestintää ja työssäni pyrin vastaamaan siihen, mitkä viestinnälliset toimet auttavat tuntemattoman käsityöyrittäjän erottautumista Etsy-verkkokauppa-alustalla. Viestintää ja Etsyn käytäntöjä tutkitaan oman verkkokauppani Roots by Ruutin kautta. (https://www.etsy.com/shop/RootsByRuut)
Tässä opinnäytetyössä käsitellään verkkokaupan viestintää, johon liittyy kuvien valitsemista, asiakasviestintää, kriisiviestintää, hakukoneoptimointia, viestintää sosiaalisessa mediassa ja kuluja. Kuluissa keskitytään käsittelemään Etsy-verkkokaupan kuluja suomalaisen myyjän näkökulmasta. Koko ajan rinnalla kulkee käytännön kokemukset lapasia myyvän Roots by Ruut -verkkokauppani kautta.
Ensimmäinen kuukausi käytettiin alustaan tutustumiseen, ja toisen kuukauden aikana verkkokauppaan ohjattiin liikennettä sosiaalisen median avulla. Analytiikkatietoja kertyi kuukauden mittaiselta ajanjaksolta. Viestinnän tavoittavuutta seurattiin päivittäin Instagramin, Pinterestin ja Etsyn analytiikkaominaisuuksien avulla. Prosessin kautta selvisi, että Etsy-verkkokaupan viestinnässä tunnettavuutta lisääviä tekijöitä ovat verkkokaupan sisällä tehty hakukoneoptimointi, Instagram-viestintä sekä laadukkaat kuvat.