Asiakastyytyväisyys Tullin Saunan lounaaseen
Mäntylä, Joona (2018)
Mäntylä, Joona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Tullin Saunan asiakastyytyväisyyttä lounaaseen. Tutkimuskysymyksinä oli muun muassa: Millainen Tullin Saunan lounas on asiakkaiden mielestä? Kuinka lounastuotetta voi kehittää? Tavoitteena oli kartoittaa asiakastyytyväisyyttä ja saada sen kautta kehitysideoita suoraan asiakkailta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää yhden avoimen kohdan kera. Tutkimus suoritettiin Tullin Saunan ravintolan tiloissa jakamalla pöytiin kyselylomakkeita lounasaikaan. Kyselylomake tehtiin myös sähköisenä ja se julkaistiin yrityksen Facebookissa, Twitterissä sekä Instagramissa.
Tutkimukseen osallistui 125 henkilöä, joista iso osa käyttää Tullin Saunan lounaspalveluita usein. Yleinen kuva yrityksen lounaasta oli positiivinen. Enemmistö koki lounaan maistuvana, hinnan sopivana sekä lounasruokien koettiin vaihtuvan riittävän useasti. Enemmistö koki myös, että lounaalla on riittävästi kasvisruokaa. Suuri osa tutkittavista ei osannut kertoa, että täyttääkö Tullin Saunan lounas ravitsemussuositukset vai ei. Kyselyssä kartoitettiin erityisruokavalioiden huomioimista ja sitä, että onko ne merkitty buffet-pöydässä selkeästi. 57 vastanneista ei osannut kertoa onko erityisruokavaliot huomioitu. Yritys halusi kartoittaa, että onko jälkiruokavaihtoehdolla vaikutusta lounaspaikan valintaan. Tämän kohdan vastaukset jakoivat mielipiteitä tasapuolisesti. Muuten tutkimukseen osallistuneet kokivat, että lounas-buffet näyttää siistiltä, ravintolaympäristö on viihtyisä sekä palvelu on ystävällistä ja ammattitaitoista.
Tutkimuksen perusteella Tullin Saunan lounas on kaikin puolin kattava. Kehitettävää löytyi asiakkaiden mielestä muun muassa siitä, että lounaspöydästä olisi hyvä tehdä kaksi puolinen. Moni mainitsi myös, että kävisi useammin, jos lounaalla olisi kasvisruokaa. Usea koki ravintolassa olevan liian vähän pöytiä lounasaikaan. Muuten avoimet vastaukset olivat positiivisia ja ravintolan toimintaa kannustavia. Tutkimustuloksien perusteella ravintolassa voitaisiin miettiä uudelleen lounaan järjestelyitä sekä keittiössä voitaisiin keksiä uusia kasvisruokareseptejä.
Tutkimukseen osallistui 125 henkilöä, joista iso osa käyttää Tullin Saunan lounaspalveluita usein. Yleinen kuva yrityksen lounaasta oli positiivinen. Enemmistö koki lounaan maistuvana, hinnan sopivana sekä lounasruokien koettiin vaihtuvan riittävän useasti. Enemmistö koki myös, että lounaalla on riittävästi kasvisruokaa. Suuri osa tutkittavista ei osannut kertoa, että täyttääkö Tullin Saunan lounas ravitsemussuositukset vai ei. Kyselyssä kartoitettiin erityisruokavalioiden huomioimista ja sitä, että onko ne merkitty buffet-pöydässä selkeästi. 57 vastanneista ei osannut kertoa onko erityisruokavaliot huomioitu. Yritys halusi kartoittaa, että onko jälkiruokavaihtoehdolla vaikutusta lounaspaikan valintaan. Tämän kohdan vastaukset jakoivat mielipiteitä tasapuolisesti. Muuten tutkimukseen osallistuneet kokivat, että lounas-buffet näyttää siistiltä, ravintolaympäristö on viihtyisä sekä palvelu on ystävällistä ja ammattitaitoista.
Tutkimuksen perusteella Tullin Saunan lounas on kaikin puolin kattava. Kehitettävää löytyi asiakkaiden mielestä muun muassa siitä, että lounaspöydästä olisi hyvä tehdä kaksi puolinen. Moni mainitsi myös, että kävisi useammin, jos lounaalla olisi kasvisruokaa. Usea koki ravintolassa olevan liian vähän pöytiä lounasaikaan. Muuten avoimet vastaukset olivat positiivisia ja ravintolan toimintaa kannustavia. Tutkimustuloksien perusteella ravintolassa voitaisiin miettiä uudelleen lounaan järjestelyitä sekä keittiössä voitaisiin keksiä uusia kasvisruokareseptejä.